Det går inte att undvika jämförelsen med filmserien om superhjältarna. Den senaste i raden, förra årets "Endgame", är den mest inkomstbringande filmen någonsin. Och det är ett tungt ansvar som vilar på Crystal Dynamics, som nu gör Hulken, Ironman Black Widow och de andra hjältarna spelbara. "Skräckslagen" är det ord som Shaun Escayg och Vince Napoli, som utvecklat stridssystemet, använder sig av.
– Det finns alltid en ängslighet kring ett spelsläpp. Men nu adderar vi Marvel, massor av fans, och alla som är inblandade, och du måste leva upp till allas förväntningar, säger Escayg.
"Nytt och originellt"
Spelskaparna har försökt att distansera sig från serietidningsförlaget Marvels filmuniversum (MCU), och hämtar i stället sin inspiration från serietidningarna. Det rör sig om en fristående berättelse, och superhjältarna spelas av andra skådespelare.
– MCU är bara toppen av det isberg som Marvel är. Vi utforskar 80 år av Marvelhistoria, alla coola hjältar, skurkar, situationer och berättelser. Det här är vår originalberättelse, inspirerad av det, säger Escayg.
TT: Tycker du att det är bra att det gått lite tid sedan "Endgame"?
– På (spelmässan) E3 förra året konfronterades vi med folks uppfattning om vad Marvel borde vara, vilket även filmerna gjorde till en början. Så vi visste att det skulle ta fansen lite tid att förstå att det här är något nytt och originellt.
Okänd hjälte
Berättelsen låter spelaren ta kontroll över de olika Avengersmedlemmarna i omgångar. Kamala Khan är en för många ny bekantskap. Det rör sig om en muslimsk – Marvels första i en huvudroll – tonåring från Pakistan som i spelets början är en av besökarna vid en Avengerstillställning i San Francisco, som slutar i katastrof när staden kollapsar och ett ämne sprids ut som ger människor onaturliga krafter. Kamala Khan får bland annat töjbara lemmar.
– Hon klassas som omänsklig och blir utstött. Vad jag gillar med henne är att hon inte bara är villig att acceptera det ödet. Det finns en motståndskraft, önskan och passion som driver henne. Hon är en hjälte redan innan hon får krafter, säger Shaun Escayg.
Avengers splittras, och i deras ställe växer organisationen Aim fram, med skurken Modok vid rodret. Det blir upp till Kamala Khan att samla hjältarna igen.
Flyga eller stödja
Superhjältarna är anpassningsbara och kan få nya kläder och utrustning. Varje spelbar hjälte har egna attacker, färdighetsträd och föremål. Hjältarna kan användas på minst tre olika sätt var, beroende på spelstil. Ironman kan exempelvis anpassas för att flygande i bakgrunden använda distansvapen, som en oövervinnerlig person som drar åt sig fiendens uppmärksamhet i stridens mitt, eller en stödperson som mer förstärker de andra hjältarnas egenskaper.
– Vi vill inte göra det överväldigande, för berättelsen innebär att du spelar som alla hjältar. Vi kom på ett underliggande system där varje knapp har ett ungefärligt syfte, men vad de gör är väldigt olika för de olika hjältarna. Det är hyfsat intuitivt, men förhoppningsvis känns inte varje hjälte likadan, säger Vince Napoli.
Till skillnad från exempelvis hyllade "Spider-man" från 2018, som utspelas i en öppen spelvärld, är det mer traditionella banor i "Marvel's Avengers".
– Det fanns så många valmöjligheter, så var vi tvungna att komma på sätt att leverera variation. Nu kan du slåss i öknen, skogen, förorter och i storstäder. Vi kände att Avengers krävde den lösningen, säger Napoli.