"Barnmusiken behöver inte vara så nyttig"

"Bebispoddens" grundare Micaela Gustafsson och slagverkaren Mikael Lönnbjer släpper något så ovanligt som en jazz- blues- och popinfluerad skiva med marimba och sång, riktad till barn. –Det är musik som ska locka till fantasin och inte vara så himla nyttig, säger Micaela Gustafsson.

Micaela Gustafsson och Mikael Lönnbjer. Pressbild.

Micaela Gustafsson och Mikael Lönnbjer. Pressbild.

Foto: Karina Süptitz

Kultur och Nöje2020-04-26 12:55

"Undra sa flundra", heter Micaela Gustafssons nya album, som innehåller spår med namn som "Pigg som en spigg", "Kajsa krokodil" och "Osynliga maneten".

Djuren står i fokus i den marimbadoftande musiken som kan locka barn, och deras föräldrar, till lek och nyfikenhet i tider av social distansering.

– Det finns pedagogiskt musik som används i undervisning för små barn, och då finns det lite olika kriterier att förhålla sig till. Men jag vill att folk ska roas i stället för att allt ska vara så himla nyttigt, säger Micaela Gustafsson, som gjort musiken på skivan tillsammans med slagverkaren Mikael Lönnbjer.

"Rhododendronbuske"

Texterna består av rena påhitt om djur i havet. Exempelvis om ett sjöodjur med obeskrivlig otur och om en krabba som längtar efter att få dansa balett. Samtidigt drar sig Micaela Gustafsson inte för att använda "svåra" ord där de behövs. Hon gillar inte att förenkla ord bara för att de riktas till barn, berättar hon.

– Det finns ett exempel från "Bebispodden", där ordet rhododendronbuske helt plötsligt dyker upp, ett svårt ord men som fick vara kvar för att det låter kul. Jag tänker att barns musiklyssnande ofta styrs av hur länge de vuxna i hushållet står ut med att lyssna, och att det blir lite roligare för dem om man slänger in en blinkning.

De senaste åren har Micaela Gustafsson kanske mest uppmärksammats för just "Bebispodden", som riktar sig till de allra minsta. Men främst ägnar hon sig åt musiken, och hennes huvudsakliga sysselsättning är att uppträda för barn på förskolor och skolor.

– Egentligen har jag en bakgrund inom den kommersiella popen, men jag kom ganska snabbt fram till att jag inte lockades in i en värld av 'yeah yeah baby'-typen av låtar. När jag pluggade på Musikmakarna gjorde jag ett examensarbete om barnmusik, och sen fastnade jag i det. Barnmusik är mycket roligare, säger hon.

"Svårt att konkurrera med smurfhits"

TT: Hur ser barnmusikscenen ut i Sverige i dag?

– Det finns mycket väldigt bra musik, men inte många får ju någon kommersiell spridning egentligen. Det är svårt att konkurrera med "Hits for kids" och "Smurfhits", vilket är synd. De flesta i min bransch går runt på att spela på skolor och förskolor.

TT: Och hur fungerar det i tider av social distansering?

– Många förskolor oroliga. Jag har blivit av med ganska många bokningar, men råkar samtidigt ha turen att en del av mina föreställningar funkar utomhus. Så jag får planera om och då har det gått bra. Men framtiden är oviss.

Fakta: Micaela Gustafsson

Född: I Motala.

Bor: I Hökarängen.

Ålder: 47 år.

Familj: Två tonåringar och sambo.

Lyssnar på just nu: En yinyoga-app och på jazzinspelningar från 1920-talet, för ett nytt projekt.

Läser just nu: Sista delen i Per Anders Fogelströms Stad-serie, "Stad i världen".

Aktuell med: Barnskivan "Undra sa flundra", som släpps den 15 maj, nya podden "Trotspodden", som sänds i barnradion i juni, och en liveversion av "Bebispodden", planerad till hösten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!