De enorma explosioner, som den 4 augusti skakade hamnområdet och de centrala delarna av Beirut, orsakade även stora skador på stadens rika kulturarv. I närheten av explosionens hjärta ligger välkända platser som Martyrtorget, Mohammad al-Amin-moskén och många populära gallerier – som de senaste dagarna kunnat rapportera om omfattande skador.
Ett av dessa är galleriet Marfa Projects, som är beläget nära hamnområdet. På Instagram skriver ledningen att "skadorna är enorma", och på en rad bilder kan man bland annat se hur stålgrinden framför galleriet slitits bort av tryckvågen från explosionerna och hur lokalerna fyllts av bråte.
"Museet är ödelagt"
Sursockmuseet, där man visar modern konst, är beläget cirka en kilometer från det drabbade området. Museet, som efter en omfattande och kostsam renovering återigen öppnade 2015, skadades svårt av explosionerna, skriver The art newspaper.
"Det här är den mest kraftfulla explosion jag någonsin upplevt", säger museichefen Zeina Arida, som själv befann sig på platsen vid händelsen och fortsätter:
“Museet är ödelagt, men som tur är skadades ingen i personalen. Det är fruktansvärt att se fem års arbete förstört – inte ens under inbördeskriget var det så här illa."
"Aldrig sett något liknande"
Det för Beiruts konstscen betydande Galerie Tanit fick stora skador under explosionerna, och ledningen för Galerie Sfeif-Semler, som ligger i Karantinadistriktet norr om hamnen, skriver på Instagram om händelsen.
"Våra hjärtan är tyngda av sorg och vi sörjer Beirut. Våra skador är bara materiella och våra anställda mår bra", skriver galleriets ledning tillsammans med en bild som visar en enorm förödelse.
Och i en stad som redan före tisdagens enorma ödeläggelse drabbats hårt av ekonomisk kris och av den pågående coronapandemin är det nu svårt att sia om framtiden för Beiruts kulturliv, säger Laure d’Hauteville, grundaren till Beiruts konstmässa, som årligen arrangeras nära hamnområdet, till The art newspaper.
"Under alla de 29 år jag bott i Libanon har jag aldrig sett något liknande. Det kommer att ta lång tid innan människor ens kan tänka på en konstmässa igen."