Bitterljuvt farväl till "Hitman"

Dansk-svenska IO Interactive säger farväl till sin Agent 47 med "Hitman 3". Nu går studion vidare till en annan agent, nämligen 007.
–Vi har väldigt mycket erfarenhet av den här typen av spel, säger regissören Mattias Engström.

"Hitman 3" avslutar trilogin om den skallige lönnmördaren Agent 47. "Berättelsen är klar, men det är faktiskt inte slutet. Vi har ett år av DLC:s (nedladdningsbart material) och annat", säger regissören Mattias Engström. Pressbild.

"Hitman 3" avslutar trilogin om den skallige lönnmördaren Agent 47. "Berättelsen är klar, men det är faktiskt inte slutet. Vi har ett år av DLC:s (nedladdningsbart material) och annat", säger regissören Mattias Engström. Pressbild.

Foto: IO Interactive/TT

Kultur och Nöje2021-01-30 10:05

Ända sedan premiären år 2000 har "Agent 47", den skallige lönnmördaren med en streckkod i nacken, varit en stadigt återkommande figur i spelsammanhang.

Men i och med nyligen släppta "Hitman 3" är det farväl, åtminstone inom överskådlig framtid, för agenten.

– Jag har jobbat med "Hitman" i sju år, och jag tycker att det är lite sorgligt. Samtidigt är det skönt att göra något nytt, men jag har varit ganska emotionell de senaste veckorna. Jag tycker att det är extremt roligt och belönande att jobba på "Hitman", säger Mattias Engström på IO Interactive.

Fint mottagande

"Hitman 3" avslutar den så kallade "World of assassination"-trilogin, som 2016 blev ett slags nystart för serien.

– Det känns helt fantastiskt. Det är två och ett halvt år av hårt arbete, som är färdigt. Nu sjösätter vi ett spel och ser hur det går, det är en härlig känsla varje gång, säger han.

Kritikermottagandet för det senaste spelet är fint, till och med bättre än vad Engström trott på eftersom spelet inte har "några revolutionerande innovationer" jämfört med föregångarna.

– Vi visste redan från början att vi ville göra en trilogi som lever inom samma sfär av speldesign och gameplay. Det vi gör unikt är varje bana i stället för systemen, säger Engström.

Klurigt med VR

Många spel har försenats under pandemin, men "Hitman 3" har hållit sitt släppdatum. Enligt Mattias Engström är förklaringen dels att det är just tredje spelet och att utvecklarna bemästrat verktygen och designen, dels att man arbetar mycket med spelets omfattning som tillsammans med tid och resurser är det man har att spela med.

– Vi har försökt att vara smarta. Det är en balansgång, säger han.

Därmed inte sagt att utvecklingen har varit problemfri. Bland annat har man infört ett VR-läge, vilket har lett till nya utmaningar. Till exempel kan man som spelare genom den traditionella tredjepersonsvyn se bakom hörn och över kanter, även om spelfiguren i sig är gömd. När man i stället ser genom Agent 47:s ögon har spelutvecklarna tvingats att tänka på nya sätt, för att få smygandet att fungera. Bland annat går det att försiktigt kika ut över kanten på skyddet utan att fienden ser en.

"Skithäftigt" med Bond

Nu går IO Interactive vidare med James Bond-licensen. IO-chefen Hakan Abrak säger till Danmarks Radio att han räknar med att företagets 200 anställda blir 400 de närmaste åren, på kontoren i Köpenhamn och Malmö.

– Det är skithäftigt att vi har fått den licensen att göra ett James Bond-spel. Det är extremt roligt, säger Engström.

Att företaget får licensen till Bond är delvis ett resultat av "Hitman"-spelens genomförande, enligt honom. Och man kan nog räkna med en hel del smygande även i det kommande 007-spelet, även om Engström inte kan prata så mycket om titeln.

– Det är klart att vi har ett specifikt "skill set". Det är väl rimligt att tro att det kommer att påverka James Bond-spelet, säger Mattias Engström.

Fakta: "Hitman"

"Hitman: Codename 47" släpptes i november 2000. Det följdes av "Silent assassin" (2002), "Contracts" (2004), "Blood money" (2006) och "Absolution" (2012). 2016 kom det första spelet i den så kallade "World of assassination"-trilogin, ett slags nystart som kort och gott fick kallas "Hitman", följt av "Hitman 2" (2018).

"Hitman 3" finns ute nu till Playstation 4/5, Xbox One/X/S, pc, Switch och Stadia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!