"Watch dogs legion" utspelas i London i en nära dystopisk framtid. Ett säkerhetsföretag har storstaden i sitt grepp, och det är upp till spelaren att bygga en motståndsrörelse. Och det är vilka man rekryterar till den – och därmed kan ta kontrollen över – som är det intressanta i spelet.
Ubisoft har skapat ett system som bygger på slumpvis genererade personer, som alla har namn, yrken, scheman och kopplingar till andra Londonbor.
– Det handlar om att bygga en motståndsrörelse av människor som du normalt sett kanske aldrig hade tänkt dig i samma rum ens. Men det är det London handlar om – den mångfalden och gemenskapen, säger Natalia Hinds, själv Londonbo, som har regisserat röstskådespeleriet.
En stor mängd skådespelare – främst Londonbor – har tagits in för att skapa rösterna till spelets invånare.
– En av de största utmaningarna var med språket, att säkerställa att allt känns äkta, och att vi inte råkar bli stereotypa med hur vissa figurer pratar, säger Hinds.
Skapa en motståndsrörelse
En spelare kanske väljer en lönnmördare, en huligan och en journalist till sin motståndsrörelse. En annan kanske riktar in sig på en biodlare, en äldre dam och en städare. Alla personer har sin anledning till missnöje, som spelaren kan utnyttja för att få med dem i laget.
Varje figur har speciella egenskaper, eller kombinationer av dem, eller har tillgång till speciella föremål, vapen och fordon.
Men relationerna mellan invånarna är också viktig. Skjuter du ihjäl en vakt kan du inte räkna med att någonsin kunna rekrytera hennes man till motståndsrörelsen.
Försenat spel
"Watch dogs legion" var ett av flera spel som Ubisoft valde att försena, sedan actionspelet "Ghost recon: Breakpoint" floppade. Utvecklingsgruppen, som främst håller till i kanadensiska Toronto, använde den extra tiden till att förbättra systemen kring Londonborna, berättar Patrick Ingoldsby, visuellt ansvarig.
– Vi fokuserade på att säkerställa att personerna du kan rekrytera och upptäcka i spelet hade egenskaper och förmågor som kan användas, säger han och fortsätter:
– När du letar efter meningsfulla figurer att bygga ditt lag av kommer du att upptäcka att det finns en del som erbjuder flera överraskningar – prylar och vapen och sånt.
Perfekt storstad
London som stad har återskapats med stor noggrannhet. Patrick Ingoldsby hoppas att spelarna kommer att uppskatta känslan av autenticitet, även om allt ses genom det dystopiska filtret.
– Vi kunde relatera till de många sociala utmaningarna. Och de aktuella händelser som vi inspirerades av blev bränsle till den spekulativa fiktionen som vi skapat. Jag tror att det faktum att London är en världsstad, en smältdegel av människor, gör den till den perfekta platsen att matcha spelets innovationer, säger han.