Bokmässan blir digital – ska öka räckvidden

För första gången på 35 år kan Bokmässan inte arrangeras i fysisk form. I stället blir det en digital variant som ska kombinera "en digital bildningshubb" och en litteraturfestival.

I år blir det inga ringlande köer utanför Bokmässan i Göteborg. Arkivbild.

I år blir det inga ringlande köer utanför Bokmässan i Göteborg. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kultur och Nöje2020-05-28 08:10

Årets program ska strömmas via flera mediehus och dagstidningar med förhoppningen att det ska locka även dem som inte brukar besöka mässan.

– Vi tillhandahåller det här utan kostnad och vi tror att med det kommer vi att kunna nå nya målgrupper, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg.

Länge var Bokmässans framtid oviss, men utifrån de restriktioner som finns i dag är det inte möjligt att arrangera den i sin fysiska form, menar Frida Edman. Mässans hemsida byggs nu ut med ett Bokmässan Play, en sida helt dedikerad till strömmat innehåll. Sändningarna sker i samarbete med bland andra Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet. Sammanlagt arrangerar man ett hundratal seminarier, jämfört med förra årets 325. Tillkommer gör också program från scener som lärarscenen och forskartorget.

– Bokmässans viktigaste uppdrag är att sätta ljus på den aktuella utgivningen och vi tror att litteratur och läsning blir viktigare än någonsin i den svåra tid vi nu befinner oss i, säger Frida Edman.

En investering

Trots den ekonomiska smällen ser hon årets bokmässa som en investering. Dessutom menar hon att mässan är särskilt viktig under rådande omständigheter.

– Jag tänker mycket på författarna, de har det tufft i dag när arrangemang efter arrangemang ställs in. Bokmässan är ett stort och viktigt fönster för den aktuella utgivningen så vi hoppas att författarna ska kunna få den uppmärksamhet som de förtjänar.

Förläggareföreningens vd Kristina Ahlinder framhåller att Bokmässan borde ha bestämt sig "mycket tidigare", redan i början av maj, för att ge förlagen chans att planera och arbeta med rätt saker.

– Det här beskedet har vi efterfrågat under lång tid. Nu kommer det och landar i det som vi sett var den enda möjligheten, nämligen att inte ha en fysisk mässa.

Alla förlag vill heller inte vara med. Fri tanke förlag är ett av dem, berättar förlagschefen Martina Stenström. Det direkta mötet med läsarna, att få träffas och prata om böcker, är det som vanligen gör Bokmässan intressant för Fri tanke, framhåller hon.

– Jag förstår att de vill göra något för att hålla engagemanget uppe, men vi har valt att avstå eftersom vi tror att det kommer att vara svårt att nå ut på det här sättet, det blir inte samma sak. Det är bättre att vi gör saker i egen regi i år, säger Martina Stenström.

– Och de flesta förlag omfattas inte av det här programmet, det är Bokmässan som väljer vilka som får vara med i seminarieprogrammen och mindre aktörer är inte aktuella för det.

Presenteras i augusti

De två spåren är alltså Bokmässans bildningshubb (24–25 september), som lyfter aktuella frågor inom skolans och bibliotekens värld och som också innehåller årets teman Läs! Läs! Läs! och Digital kultur, samt Bokmässans litteraturfestival (26–27 september), som presenterar ett program utifrån årets utgivning.

Programmet håller nu på att arbetas fram, och presenteras på en presskonferens den 25 augusti.

På grund av rådande läge blir 2020 års hedersgäst Sydafrika i stället temaland på Bokmässan 2022. Sydafrika medverkar dock även i år med ett antal programpunkter i det digitala formatet, och kommer också att ha medverkan under Bokmässan 2021.

Fakta: Så blir Bokmässan 2020

Bokmässan 2020 pågår den 24–27 september på bokmassan.se.

Bokmässans bildningshubb innefattar ca 50 programpunkter som i första hand riktar sig mot en branschmålgrupp inom skola och bibliotek, men som även är intressant och relevant för en samhällsintresserad allmänhet.

Bokmässans litteraturfestival innefattar ca 75 programpunkter uppdelade i sex olika spår som sänds parallellt: Crimetime, Hjärnan, Samtiden, Idéerna, Livet och Litterär salong.

Programmet för årets Bokmässa presenteras i sin helhet på en presskonferens den 25 augusti.

Årets teman är Läs! Läs! Läs! och Digital kultur.

Bokmässan ska samarbeta med Akademibokhandeln och Bokus som exklusiva försäljningspartners för att författare, förlag och besökare ska kunna köpa och sälja böcker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!