Coronaviruset har redan stoppat de flesta stora festivalerna och konserterna i sommar – men det är inte bara livemusiken som stryker med i pandemin.
I vanliga fall brukar låtar bundna till stora evenemang gå varma på radiostationerna och spellistorna – till exempel fick Samir & Viktors "Put your hands up för Sverige" ett överraskande uppsving 2018 i och med landslagets oväntade framgångar i fotbolls-VM. Även Eurovision Song Contest brukar vara en språngbräda upp på topplistorna. Men i år blir det varken fotbolls-EM eller OS, och Eurovision blev bara en skugga av sitt vanliga jag, utan tävlingsmoment.
Race på svenska
Andra genrer som förlorar i coronapandemin, enligt Robert Sehlberg, musikchef för Nents radiostationer, är den elektroniska dansmusiken och den så kallade "knashitten".
– Det finns ingen "knäppgöklåt", de är helt borta och jag tror inte att de kommer att ha en chans heller, det blir ingen after beach i år. EDM som har ägt somrarna i flera år har det jättejobbigt eftersom alla nattklubbar är stängda. Aviciis sista grejer har släppts och Swedish House Mafia väntar alla på men ingenting händer. Den genren har nästan parkerats, säger han.
Våra semesterresor – eller i det här fallet uteblivna sådana, påverkar också vad vi lyssnar på.
– En genre som brukar vara stark på sommaren är latin-musiken, men låtarna får ofta en extra skjuts av att svenskarna åker till Medelhavet på semester, men det kommer de inte att göra i år, säger Robert Sehlberg.
I stället ser han två tydliga trender i vad vi faktiskt lyssnar på i sommar – eftertänksam, svensk pop och 80-talsinspirerad musik av internationella giganter.
– Det är ett jätterace mellan väldigt många, det är Victor Leksell, Miss Li och Veronica Maggio som kommer med en ny låt om några veckor, det är Gammal, Myra Granberg, Darin, Laleh, Miriam Bryant och Norlie & KKV, säger Robert Sehlberg.
Hitfattig period
Både Robert Sehlberg och P3:s musikredaktör Mari Hesthammer nämner The Weeknds "Blinding lights" som en av de stora sommarhitsen just nu – trots att den släpptes redan i november.
– Den har växt sig större och större för varje månad sedan den släpptes, konstaterar Mari Hesthammer.
I Sverige har det varit en kamp på topplistorna mellan "Blinding lights" och Victor Leksells "Svag", som släpptes i januari.
– De senaste åren har det varit lite mer "instant" hits som har kommit ganska lagom till sommaren, men jag tror att det har varit en lite mer hitfattig period nu, säger Mari Hestmammer.
I stället ser hon en annan trend som kan ta över i sommar.
– Tiktok-hits kan vara någonting som kan prägla oss den här sommaren, för det är ett sätt att sprida lite glädje när man fysiskt inte kan se artisterna. Men då är det särskilt en yngre målgrupp som rör sig i den appen och triggar i gång vissa låtar i strömningstjänster, säger hon.