Under torsdagskvällen visas det sista avsnittet av "Gift vid första ögonkastet", och liksom tidigare säsonger är det dags för paren inom de arrangerade äktenskapen att välja: stanna eller gå.
Årets säsong har väckt stort engagemang, och inte bara i (de digitala) fikarummen. Parens hittills fyra veckor långa kärleksresor har varit väl omskrivna av kolumnister och krönikörer i olika medier. Dagens Nyheters Catia Hultquist kallar säsongen för "årets lägerelds-tv" och utser paret Sofia och Antons uppmärksammade Björn Rosenström-bråk till en klassiker, "ett ögonblick som splittrat nationen".
Ligger vaken efteråt
Göteborgspostens Victoria Greve tycker att programmet är "den bästa skildringen av klasskillnader på länge" och Svante Tidholm beskriver i Arbetet hur han varje torsdagskväll ligger vaken och vrider sig i sängen medan tankarna rusar, efter att ha tagit del av tv-männens oförmåga att uttrycka känslor.
– Vi har väl inget annat för oss, kommenterar DN:s Catia Hultquist och skrattar.
Hon tror att pandemin är en bidragande orsak till att programmet engagerar – men att det inte bara beror på att tv-tittande är en av få smittsäkra aktiviteter.
– Vi är förmodligen utsvultna på människor som är nära varandra och som kan leva ut sin förälskelse, kramas och pussas. Sedan tror jag också att det är många par som har blivit hänvisade till varandra och kanske umgås hela dagarna. Då tror jag att man per automatik blir mer intresserad av relationer och vad som får relationer att funka, säger hon.
GP:s Victoria Greve är inne på samma spår
– Antingen är den enda människan du träffar din partner, eller så längtar du efter att träffa en partner. Där kommer "Gift vid första ögonkastet" in och skildrar de små relationerna där man bara är två, säger hon.
Samtidigt konkurrerar dejtingsåpan med ett oöverskådligt utbud av tv-program på olika strömningstjänster – men att SVT sänder ett avsnitt per vecka kan vara en styrka, enligt Catia Hultquist. Nu ser alla programmet samtidigt.
– Man får vänta, precis som det var förr i världen när man såg "Dallas" och alla såg samtidigt att JR blir skjuten, säger hon.
Klass, stad och land
Årets program har kritiserats för att deltagarna är lika varandra – blonda, heterosexuella personer i 30-nåntingåldern. Men enligt Catia Hultquist rymmer programmet trots det flera aktuella frågor.
– Det berör så många olika saker samtidigt, det är en konflikt som handlar om kön, klass, stad och land, säger hon.
Förutom pandemi-tv och ökat relationsintresse tror Victoria Greve även att årets relationsexperter har en bidragande roll till att tittarna väljer att fortsätta följa och diskutera programmet.
– Det känns som att de verkligen har satsat på att hitta par som kan hålla eller som man tror på. Tidigare säsonger har man tänkt "de här har bara satts ihop för att göra bra tv". Nu verkar de ha gått mycket på likhet, säger Victoria Greve.