Coronapandemin satte i princip stopp för livemusiken tidigare i år, med inställda konserter och festivaler nästintill på löpande band som följd. Den alltjämt närvarande smittorisken innebär också att nästa års P3 Guld-utdelning äger rum utan publik.
Men viruset kunde inte hindra musikskaparna från att hålla sig sysselsatta, så när arrangemanget för första gången hålls i Stockholm finns det ändå gott om anledningar att dela ut priser.
– Man vill ju inte att en sådan här tillställning bara ska handla om corona heller. Någon gång måste vi tillåta oss själva att prata om något annat, jag kan bara tala för mig själv men jag är skittrött på corona nu, säger Emma Molin.
Något annat i det här fallet är bland annat kvällens liveframträdanden, som enligt Molins programledarkollega Oscar Zia "inte liknar något han sett i svensk tv innan".
– Det blir något väldigt fint för tittarna att se på, säger han, och understryker vikten av att kunna erbjuda underhållning som distraktion från annars bistra rubriker.
– Det är skönt att det finns något att titta på som är live, där man inte behöver nämna elefanten i rummet, där vi kan ha en och en halv timme med fokus på musik och det publiken har röstat på, där folk får se sina favoritartister uppträda, och även mig och Emma.