Debatten om kolonial konst allt mer brännande

Den Engelska kyrkan ska återbörda två bronser från Benin – men nu höjs röster för att institutionen ska lista alla världskonstverk i sin ägo. Debatten om plundrad kolonial konst är mer intensiv än någonsin i flera europeiska länder.

Konst från Benin på museet Quai Branly i Paris. Debatten om kolonial konst har intensifierats. Arkivbild.

Konst från Benin på museet Quai Branly i Paris. Debatten om kolonial konst har intensifierats. Arkivbild.

Foto: Michel Euler/AP/TT

Kultur och Nöje2021-04-10 12:17

Fokuset i Storbritannien har länge legat på British Museum när det handlar om konst som plundrades under kolonialtiden. Men diskussionen har fått nytt liv och flera museer och institutioner har tagit ställning – liksom även Engelska kyrkan. Universitetet i Aberdeen återlämnade till exempel förra året en byst av en kung i Benin, och flera brittiska museer för diskussioner om att göra samma sak.

– Det här handlar inte längre bara om British Museum som har en bråkdel av alla dessa artefakter, säger Dan Hicks, kurator på avdelningen för världsarkitektur vid Pitt Rivers Museum i Oxford, till The Guardian.

De så kallade Beninbronserna plundrades 1897 av brittiska militärstyrkor från kungadömet Benin, i det som nu är södra Nigeria, och spreds till framför allt västvärldens museer. Den brittiska regeringens hållning till dessa föremål har länge varit att institutionerna ska "behålla och förklara".

Intensifierad debatt

Men diskussionen om de stulna objekten har ökat i intensitet de senaste åren. 2018 meddelade president Emmanuel Macron att Frankrike ska återlämna 26 afrikanska konstföremål till Benin, efter att en rapport han beställt visade att 90–95 procent av Afrikas kulturarv finns på museer utanför kontinenten, framför allt i europeiska länder som koloniserade områden i Afrika från slutet av 1800-talet.

I vår meddelade också Tyskland sin avsikt att permanent lämna tillbaka sina Beninsamlingar. Det har aktualiserat diskussionen än mer också i Sverige, säger Michael Barrett, intendent vid Världskulturmuseerna.

– Det är en gammal diskussion som har pågått sedan 1930-talet och aktörer i Nigeria har varit väldigt drivande. Men att den intensifieras just nu beror på att många röster höjs runt detta i många olika sektorer, säger han.

Dels sker det i diplomatiska utspel, och dels har museisektorn börjat prata mer etik, säger Barrett. Unga kulturintresserade i Afrika ligger också bakom utvecklingen, med organisationen Legacy Restauration Trust i spetsen. Planerna på ett konstmuseum med västafrikansk konst i Benin City, Edo Museum of West African Art, är också betydelsefulla.

– Dessutom har det kommit fram ny forskning kring hur det gick till vid plundringen i Benin, hur brutalt och våldsamt det var. Det har ingen riktigt pratat om tidigare, säger Michael Barrett.

"Återförandet komplicerat"

Världskulturmuseerna i Sverige har 39 objekt som man vet kommer från Beninplundringen, och 17 objekt som möjligtvis kan härledas till det tillfället. Sedan 2010 ingår museerna i "Benin dialogue group" med målet att människor i länderna där konsten kommer från ska kunna ta del av den.

– Men varje land och varje museum har sina egna strukturer och styrelseformer så återförandet är väldigt komplicerat. Här pågår inga direkta samtal med Nigeria, och det har att göra med vår hantering som statlig myndighet. Varje objekt har sin egen historia och alla krav måste utredas och bedömas från fall till fall, säger Michael Barrett, som påpekar att det är mycket resurskrävande.

Vad gäller Beninföremålen har museerna inte fått några krav om återlämnande. Men man gör just nu en genomlysning av återlämningspolicyn som ska vara klar till hösten, för att se om det går att vara mer proaktiv.

– Det kommer att vara allmänna riktlinjer men de kommer ändå att peka mot något, säger Michael Barrett, som tycker att frågan inte uppmärksammats så mycket i Sverige.

– Nyhetsmedier har försökt att lyfta den men det har varit tyst i den svenska kulturdebatten jämfört med många andra länder.

Fakta: Stulen konst

Frankrike har lagt beslag på minst 90 000 afrikanska föremål och 70 000 finns på etnografiska museet Quai Branly i Paris. Macron blev den första västerländske ledaren att inleda en stor granskning av den koloniala plundringen, efter att ha sagt till studenter i Burkina Faso "att det afrikanska kulturarvet inte bara ska finnas på europeiska museer och privata samlingar".

Tyskland kan bli det första landet att permanent återlämna sina Beninbronser från landets museer. Ett avtal väntas till sommaren.

British Museum i London har en av de största samlingarna av just Beninbronser, med över 900 objekt. Annars har Museum of Archaeology and Anthropology i Cambridge en av de största brittiska samlingarna av Beninbronser. De har sagt att artefakter från 1897 års plundringar ska lämnas tillbaka, om sådana krav framförs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!