Pengarna ska bland annat gå till organisationen NAACP, som är en av USA:s äldsta och mest inflytelserika medborgarrättsrörelser, och Disney kommer även att matcha donationer som anställda har gjort i svallvågorna efter Floyds död i Minneapolis den 25 maj, enligt The Hollywood Reporter.
Enligt Disneys vd Bob Chapek har George Floyds död än en gång tvingat USA att ställas inför de orättvisor som landets svarta befolkning upplever.
– I denna tid är det viktigt att vi står enade mot rasism och våld. Genom donationen på fem miljoner fortsätter vi att stödja verksamheten hos organisationer som NAACP och deras ihärdiga arbete för jämlikhet och rättvisa, sade han i ett uttalande.
Företag som Facebook, Apple och Nike har tidigare skänkt pengar till ett antal amerikanska medborgarrättsorganisationer, och även Youtube har donerat en miljon dollar, motsvarande drygt nio miljoner kronor, till organisationen och tankesmedjan Center for Policing Equity, som arbetar mot rasism. Samma summa har även Reed Hastings, vd för Netflix, skänkt till organisationen.
Artisten The Weeknd, som själv har donerat en halv miljon dollar, motsvarande runt fem miljoner kronor, till verksamheter som stöttar landets svarta medborgare, uppmanade i veckan tre av de stora skivbolagen, Sony, Universal och Warner, att skänka pengar till medborgarrättsorganisationer.