Det mesta har redan hänt under de 16 år som gått sedan "World of warcraft" slog klorna i alla som vill äventyra i fantasyvärlden Azeroth: Demoninvasioner, zombiearméer, kontinentförstörande naturkatastrofer, upptäckten av nya öar, återupptäckten av gamla världar, alternativa tidslinjer och nedbrunna världsträd.
Nu är det dags för spelarna att bege sig till dödsriket. Och för den som inte har tid att sätta sig in i allt som hänt lovar utvecklarna att "Shadowlands" är ett helt nytt kapitel.
– Det är enkelt att bara hoppa in. Vi har ett helt nytt område för nya spelare, där lär du dig grunderna i spelet men också vad som hänt i världen, säger Patrick Dawson, produktionschef på Blizzard.
Kärnan är densamma
"World of warcraft" har vuxit och förändrats med tiden och varje ny expansion har tillfört fler figurer och föremål, men enligt Dawson är kärnan densamma.
– Det är fortsatt ett massivt onlinerollspel. "WoW" är designat för att spelas tillsammans, med vänner eller folk du aldrig träffat förr. Samarbete är verkligen kärnan.
För den erfarne "WoW"-spelaren innebär "Shadowlands" mer av det som har lockat tidigare, quests med en handfull kamrater och raids med dussintalet kompanjoner, men också en ny typ av slumpmässigt genererat innehåll.
– Vi har ett torn som heter Torghast, som är annorlunda varje gång du tar dig an det. Utmaningen är att se hur högt upp du kan komma. Varje gång får du speciella förmågor och krafter, men för varje nivå du klättrar så blir också fienderna starkare.
Vill hålla kvar veteranerna
Upplägget återfinns i en rad andra populära spel, bland annat Blizzards egna "Diablo"-serie, och ska närmast ses som ett försök att hålla kvar titelns veteraner ännu lite längre.
Blizzard har sedan en tid tillbaka slutat att ange hur många som faktiskt återkommande betalar för att spela "WoW", men poängterar gärna att de aldrig har haft så många förhandsförsäljningar av en expansion som av "Shadowlands".
Handlingsmässigt ställer den nya expansionen spelaren inför valet att alliera sig med något av de fyra sällskap som kontrollerar delar av dödsriket.
– För oss var det här att tänka utanför ramarna, handlingen går genom alla de fyra områdena och kulminerar i spelarens val av sällskap, säger bandesignern Sarah Verrall.
Hon påpekar att även om områdena som spelaren rör sig i är helt nya och har designats med den specifika grupperingen i åtanke så kommer det att finnas gott om återvändande ansikten.
– Det är ju trots allt dödsriket och det har dött en hel del karaktärer hittills, så det finns många vi känner igen, säger hon.