"Twin mirror" handlar om journalisten Sam, som återvänder till sin hemstad Basswood i West Virginia, plågad av sina minnen, när en mörk historia nystas upp.
"Situationen i den här regionen är rätt komplicerad nuförtiden. Den står inför en allvarlig ekonomisk omställning efter att den traditionella näringen – kolgruvorna – tvingats stänga. Vi använder den övergripande problematiken i bakgrunden, samtidigt som spelaren kastas in i en spännande utredning", säger Xavier Spinat, utgivningschef på bolaget, i en mejlintervju.
Sam utvecklas
Berättelsen drivs framåt av dialogval, men den utforskande delen handlar bland annat om att återskapa minnen som Sam förträngt.
Karaktärsutveckling har varit viktigt för skaparna. Och den Sam som återvänder till Basswood kommer inte att vara densamma när eftertexterna rullar.
"Att tvinga honom att återvända till småstadslivet han flytt från flera år tidigare ger oss material att fördjupa vår rollfigurs ifrågasättande av sig själv, och bidra till hans sökande efter sin identitet", säger Xavier Spinat.
Egna slutsatser
I titlar som "Life is strange" och "Tell me why" har Dontnod hanterat transsexualitet och homosexualitet genom sina huvudpersoner.
"Vår värld i dag är mångfaldig och komplex, och en del berättelser behöver ha svåra ämnen. På Dontnod är det något som vi är beredda att möta när det leder till verkligt engagerade upplevelser", säger Spinat.
"Med det sagt så hävdar vi inte att "Twin mirror" har något specifikt budskap att förmedla. Det är i själ och hjärta ett berättelsebaserat spel som utforskar den psykologiska thriller-genren och låter folk dra sina egna slutsatser om de mörka hörn som de utforskar i Sams berättelse".