Konst kan vara helande, framhåller den isländska konstnären. Hon vill framkalla glädje och magi och är inte det minsta rädd för att få sina installationer beskrivna som "feelgood"-konst – tvärtom. Konstnärer tar ibland sig själva på alltför stort allvar, tycker hon.
– Jag tar allvarligt på min konst och jag menar att depressioner är ett svårt problem, vi har så mycket oro i världen. Att göra konst som framkallar glädje och förnöjsamhet, som erbjuder vila från världens oro och påverkar människor på ett primitivt sätt tycker jag är ett ganska nobelt mål.
Neurologisk påverkan
Som en "exploderad regnbåge som ger folk en kram" beskriver hon sin utställning, som hon menar påverkar besökarna neurologiskt.
– Färgerna är så starka, de påverkar dig på ett extremt positivt sätt. När hjärnan processar detta produceras hormoner, eller vad det är, som gör människor gladare.
Konstnärsnamnet Shoplifter tog hon sig efter flytten till New York där folk inte kunde uppfatta hennes isländska namn. När någon tyckte att hon presenterade sig som just "Shoplifter" valde hon att låta sig kallas så.
Med sina storskaliga och popkulturella installationer av hår har hon blivit internationellt erkänd och bland annat respresenterat Island på Venedigbiennalen.
Hrafnhildur Arnardóttir använder sig av syntetiskt kinesiskt hår av samma sort som i peruker; efter varje utställning skeppar hon arbetsmaterialet vidare för att bygga upp nästa som skiljer sig från den förra. Nu fyller hennes "Chromo zones" Galleri 3 på Kulturhuset Stadsteatern som hon beskriver som ett "magnifikt hus".
"En nyförälskelse"
I och med fredagens strömmade invigningsceremoni välkomnar Kulturhuset Stadsteatern åter publiken efter ett och ett halvt års renoveringsarbeten. Invigningspartyt pågår även på lördagen och söndagen, 19–20 september. Även om de publika evenemangen, som Shoplifters färgbomb, endast tar emot 50 personer åt gången och kräver biljett, är själva huset öppet för betydligt fler än så.
– Jag hoppas att man ska få en känsla av att det är tillgängligt, även om vi måste rätta oss efter de restriktioner som finns. Vi har mycket pop-up, man ska kunna andas husets innehåll, säger vd Jesper Larsson som önskar att huset ska bli som "en nyförälskelse" för publiken.