Färggranna känslor i nya "Life is strange"

Coloradobaserade Dark Nine använder sin hemdelstat som grund och introducerar en ny huvudperson i "Life is strange: True colors".
–Vi ville skapa en rollfigur vars empati är en sårbarhet, säger regissören Felice Kuan.

Alex återvänder hem till sin bror Gabe i den fiktiva småstaden Haven Springs i "Life is strange: True colors".

Alex återvänder hem till sin bror Gabe i den fiktiva småstaden Haven Springs i "Life is strange: True colors".

Foto: Square Enix/TT

Kultur och Nöje2021-04-23 12:07

Alex Chen heter den nya huvudpersonen i "Life is strange: True colors" som i spelets början lämnar sitt fosterhem för att återvända till sin bror Gabe i småstaden Haven Springs i Colorado.

– Staden är baserad på en massa småstäder runt om i Colorado, inte långt från vårt kontor. Vår grupp besökte flera av de här gruv- och glesbygdsstäderna och tog med sig en del av deras atmosfär, säger Felice Kuan.

Hon är manusförfattare och regissör på Deck Nine i Westminister, som står för utvecklingen av titeln.

– Vi ville definitivt ha en liten stad så att Alex kan bygga starka relationer med ett fåtal personer, som kan förgrenas på olika sätt beroende på de val hon gör, fortsätter hon.

Avancerad inspelningsteknik

Huvudpersonen spelas av Erika Mori, i hennes första roll som skådespelare. För första gången i spelserien har dialogen spelats in samtidigt som både kropps- och ansiktsrörelser lästs av i så kallad motion capture-studio.

– Jag är förbluffad över detaljrikedomen och hur exakt ansiktet återges, speciellt ögonen. Det sticker verkligen ut, jämfört med den teknik som använts tidigare i serien, säger Mori.

Liksom tidigare huvudpersoner i "Life is strange"-serien har Alex en övermänsklig förmåga. Hon kan se, absorbera och till och med manipulera vad folk känner, vilket visualiseras med ett färgskimmer runt personerna. Kraften kan också vara något av en förbannelse, då hon kan uppslukas av en annans persons känslor och tappa kontrollen.

Utforskar psykisk ohälsa

Att spela in något som inte går att ta på visade sig dock vara en utmaning.

– Hennes kraft har förändrats i takt med att vi utvecklat Alex rollfigur. När vi spelade in så pratade vi om hur vi trodde att den kunde se ut, låta eller kännas, och förkroppsliga Alex och hennes omgivning. Och hur den påverkar henne emotionellt. Vi lekte mycket med det i motion capture-rummet, säger Mori.

Återkomsten till Haven Springs börjar bra, men allt vänds upp och ned när Gabe omkommer. Alex måste omfamna den förmåga hon tidigare har tryckt undan för att ta reda på vad som egentligen hänt honom.

– Vi ville ha något som hon till en början ser som en sårbarhet, som under spelets gång blir något hon accepterar och omfamnar, säger Felice Kuan.

"True colors" lutar sig på sin berättelse, och ger spelaren flera val, bland annat kring Alex potentiella kärleksintressen. Spelet blir det fjärde i "Life is strange"-serien.

– Jag gillar verkligen att skriva inom det här ramverket. Det finns en tonvikt på att utforska psykisk ohälsa, och att ärligt utforska motsägelserna inom det, både det positiva och negativa. För den som är intresserad av att se in i någons inre värld är det här perfekt, säger Kuan.

Fakta: "Life is strange"

"Life is strange" är en serie äventyrsspel där den första delen kom 2015, följt av "Before the storm" som utspelar sig före ettan, och en uppföljare från 2018. Spelen har fått uppmärksamhet och beröm för sättet man hanterar komplexa frågor och rollfigurer på.

Det första och andra spelet är skapat av franska Dontnod, medan amerikanska Deck Nine utvecklat "Before the storm" och kommande "True colors" .

De tidigare spelen har släppts i episoder, men när "True colors" släpps till pc, Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S och Stadia den 10 september, kommer hela berättelsen på en gång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!