Eva Beckman och Hanna Stjärne sitter i var sitt rum i SVT-huset med en glasruta emellan för att undvika smittspridning när TT når dem på en knastrig och krånglig telefonlinje. Hanna Stjärne är sedan 2014 vd för public service-bolaget, Eva Beckman tillträdde som programdirektör den 17 februari. Hon hann bara börja fundera över public services framtida utmaningar och hur SVT ska tackla de internationella strömningsjättarna, innan läget blev akut.
– Det känns som en annan tid, ett annat sekel. Jag hade haft jobbet i mindre än två veckor när corona briserade och vände upp och ner på allting. Det är nästan ofattbart hur snabbt det har gått, säger Eva Beckman.
"Det är lite kritiskt"
SVT har snabbt ändrat om i sin tablå, med allt från underhållningsprogrammet "Karantän-tv", till extrainsatta samhällsprogram och hemmagympa för den äldre målgruppen med anledning av viruset (ett förslag som kom från tittarna Bosse och Kerstin).
Nyhetssändningarna går bättre än på länge. "Aktuellt" som visades dagen före intervjun hade ungefär 250 000 fler tittare än TV4:s fredagsunderhållning "Let's dance".
Trots att allt fler konsumerar nyheter har tidningsbranschen larmat om framtida krissituationer då annonsintäkterna sviker. SVT har sin finansiering säkrad via public service-avgiften, men kommer ändå att ha det tufft framöver.
– Det är många dramaproduktioner som ska spelas in i vår och sommar, precis när det kommer att vara som svårast att genomföra. Så det är lite kritiskt. Vi ska vara ödmjuka inför att vi i motsats till många andra medieföretag har en trygg finansiering men den här krisen innebär stora kostnader för vår del också, säger Eva Beckman.
Reseförbudet komplicerar
Avrådan från resor och publikrestriktionerna ställer till det. Även de produktionsbolag som SVT samarbetar med drabbas – ungefär 60 procent av SVT:s pengar går till andra bolag.
– Det finns en oro i hela tv-branschen, externt och internt. Många produktioner går inte att genomföra, eftersom vi inte kan resa eller samla många människor på en plats. Det är ekonomiskt kännbart både för produktionsbolagen och SVT, här är det bara att försöka klara upp det ihop med alla samarbetspartners, säger Eva Beckman.
– Det vi gör nu är att säkra att det verkligen ska finnas en julkalender till jul och att "På spåret" ska kunna dra i gång i början av nästa år, säger Hanna Stjärne.
TT: Är de programmen hotade?
– Nej, vi kommer att lösa det. Men de reseförbud som råder komplicerar en del, till exempel kan vi just nu inte göra vissa delar av "På Spåret" som spelas in utomlands säger Stjärne.
Falsk information sprids
Hat- och hotbilden mot SVT har ökat de senaste åren och Hanna Stjärne har haft livvakter i omgångar. På fem år har företagets säkerhetskostnader ökat fyrdubbelt, och på senare tid har de märkt att hot som riktas mot dem oftare kommer från "utländska intressen".
– Sedan corona slog till mot Sverige med större kraft har vi sett försök att i SVT:s namn sprida falska uppgifter, framförallt i sociala medier. Att man har försökt använda SVT:s logga med falsk information för att försöka piska upp stämningen, säger Hanna Stjärne.
TT: Vem vinner på att piska upp stämningen?
– Det är svårt att säga, säger Stjärne.
Samtidigt har de tuffa tiderna också fört med sig lärdomar för cheferna.
– Ibland säger man "SVT, vad långsamt det är". Nu går det bara timmar och dagar innan vi har saker i rutan, säger Eva Beckman och fortsätter:
– Jag har blivit väldigt inspirerad av att det faktiskt går att jobba så här, även med tv-produktion som är ganska tungt och krångligt. Är det någonting gott som kommer ur det här är det att man kan jobba i takt med publiken och väldigt fort. Men det sliter på alla, vi kan inte alltid jobba i det här tempot, säger hon.