Emma Knyckare driver tillsammans med Ina Lundström och "Scroll-Mia" den populära podcasten "Flashback forever", där de varje vecka pratar om olika trådar på diskussionsforumet.
Inför julmånaden har de valt att göra en hel adventskalender om den klassiska tråden "Historien bakom böglyftet" från 2008. På drygt 300 sidor diskuteras en bild föreställandes en ung man som lyfter en annan naken man.
– Den här bilden är ganska obscen, det är ändå en kille som lyfter en annan kille i kuken, konstaterar Emma Knyckare.
Avsnitten kommer att vara mellan fem och tjugo minuter långa, och redan nu finns ett föravsnitt med grundläggande information om historien.
– Vi har känt sedan vi startade podden att den här tråden egentligen är för stor för att avhandlas i ett vanligt avsnitt, den har så otroligt många kvaliteter.
Börjar själva gräva
Till de 24 podcastavsnitten finns även en fysisk julkalender med en illustration av det så kallade böglyftet, som har sålts i 11 500 exemplar.
– Vi hade räknat med att sälja 2000 för att få projektet att gå runt. När vi insåg att intresset var så stort kände vi "gud, nu kan vi göra så mycket mer", berättar Emma Knyckare.
I tråden har flera "Flashback-grävare" försökt lista ut personernas identitet, utan att lyckas. Poddprofilerna börjar därför själva luska i historien och pratar med olika experter.
– I vanliga fall brukar ju Flashback vara rätt bra på att gräva, som i den här Terje-skandalen eller kattmördaren i Högsbo. Men här kommer Flashback-grävandet inte någonstans. Det är mer "jag ser att gardinstången är från Ikea, lista alla städer i Sverige som har Ikea", säger Emma Knyckare.
Skulle separera
"Flashback forever" är en av många som har börjat konkurrera med SVT:s julkalender. 2016 kom Viaplays egna julkalender för barn, i år visar C More julkalendern "Tinka och kungaspelen". Storytel har sin "Lillfors Ladies" av Karin Janson, en feelgood-berättelse i 24 delar – och det är bara några exempel.
För "Flashback forever"-gänget spelade coronapandemin in att det blev just en julkalender.
– Det är mycket som man inte kan göra eftersom det pågår en brinnande pandemi i världen, men vi kan fortfarande underhålla via ljud. Vi försöker skapa gemenskap, och då kändes en julkalender som en mysig grej, säger Emma Knyckare.
De har redan fått signaler från lyssnare om att kalendern för människor samman.
– En tjej skrev till oss att hon och hennes kille funderade på att separera, men nu skulle de i stället köpa julkalendern för att liva upp relationen, säger Emma Knyckare.