Man har vetat om att fotografierna har funnits och att Tom of Finland använde dem som förlagor till sina teckningar. Men ingen har egentligen bemödat sig med att gå igenom dem eller tänkt att det var något som allmänheten skulle kunna vara intresserad av.
Tills Berndt Arell, som tidigare jobbat med utställningar med Tom of Finlands teckningar, började fundera i de banorna – trots att han inte sett fotografierna och därmed inte hade någon aning om ifall de fungerade som självständiga verk.
– Jag visste inte, ingen visste, inte heller Tom of Finland Foundation i Los Angeles. Men när jag fick komma dit och gå igenom hela arkivet tyckte vi absolut att han också hade en konstnärlig ambition med sin fotografering, säger Berndt Arell.
Sparade bara 130 bilder
– Och på ett sätt är jag inte överraskad för han var ju en visuellt tänkande människa, han jobbade som art director på en reklambyrå innan han blev konstnär på heltid. Så jag tänkte att de här bilderna måste vara något utöver vanliga fotografier.
Utställningen "The darkroom" hade världspremiär på Fotografiska i Tallinn tidigare i år och öppnar nu på Fotografiska i Stockholm. Urvalet är på ett sätt gjort av Touko Laaksonen, som Tom of Finland hette egentligen, då han bara sparat totalt 130 bilder – nästan alla är med i utställningen.
Breddar bilden av konstnären
Berndt Arell tycker att "The darkroom" breddar bilden av människan bakom Tom of Finland.
– Fotografierna är mer intima, mer personliga. Man kan se ett samtal mellan modellerna, hans vänkrets, och fotografen. Teckningarna är mer opersonliga och inriktade på den fetischism han fokuserade på, säger han.
– Han hade inte bara den här hårda och tuffa sidan som man ser i teckningarna. Bakom dem och innan dem var det något helt annat och det är skönt se. Det är inte alla som är bekväma med teckningarna men ihop med fotografierna får man en helt annan bild. Jag har en annan inställning till honom i dag så jag är jätteglad att jag fick göra det här och ge en mer hel bild av Touko Laaksonen.
Utställningen "The darkroom" visas på Fotografiska i Stockholm till den 8 november. Den kommer sedan att visas på Fotografiska i New York.