FullspÀckad höst pÄ Dramaten

VĂ€rlden Ă„tervĂ€nder till Dramaten – som i höst har en sĂ€rskilt spĂ€ckad repertoar. Internationella stjĂ€rnregissörer, gĂ€stspel, nypremiĂ€rer och framflyttade uppsĂ€ttningar trĂ€ngs i en pluralistisk blandning.

Den norska regissören Angelina Stojcevska tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i förestÀllningen "Om himlen och helvetet". Pressbild.

Den norska regissören Angelina Stojcevska tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i förestÀllningen "Om himlen och helvetet". Pressbild.

Foto: Klara G

Kultur och Nöje2021-05-19 10:00

Kanske Ă€r ordningen Ă„terstĂ€lld pĂ„ Dramaten i höst, i alla fall hoppas teatern pĂ„ att Ă€ntligen fĂ„ bjuda in publiken igen. Den nye chefen och konstnĂ€rlige ledaren Mattias Andersson presenterar nu sin första sĂ€song pĂ„ nationalscenen – han tilltrĂ€dde precis nĂ€r coronapandemin slog till förra vĂ„ren och teatern tvingades stĂ€nga ner.

Hösten blir ovanligt spÀckad, nÀr 14 nya premiÀrer ska spelas jÀmte framflyttade förestÀllningar, internationella samproduktioner och gÀstspel.

– Det Ă€r egentligen en dröm, det Ă€r sĂ„ jag vill ha repertoaren framöver. Om vi kommer ut pĂ„ andra sidan och fĂ„r ha publik i höst blir det en jĂ€ttebra nystart med ett rikt utbud. Det Ă€r kul för huset och ensemblen att ha mycket olika saker pĂ„ gĂ„ng. Alla brinner för att arbeta nu, sĂ€ger Mattias Andersson.

Internationella röster

Det internationella inslaget Ă€r framtrĂ€dande i höst. Bland annat visas "Tillbaka till Reims", i regi av Thomas Ostermeier frĂ„n SchaubĂŒhne i Berlin, en pjĂ€s som Ă€r baserad pĂ„ Didier Eribons hyllade roman om klass.

– Jag Ă€r jĂ€tteglad att Thomas gör sin första originaluppsĂ€ttning hĂ€r – han Ă€r en av vĂ€rldens mest eftertraktade teaterregissörer, sĂ€ger Mattias Andersson.

Han nĂ€mner ocksĂ„ den grekiska regissören Elli Papakonstantinou, som sĂ€tter upp Euripides komiska tragedi "Alkestis", och den norska regissören Angelina Stojcevska som tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i förestĂ€llningen "Om himlen och helvetet". Överlag tycker Mattias Andersson att den internationella teatervĂ€rlden har förts samman mer efter de delade erfarenheterna av pandemin.

– Jag tror ocksĂ„ att vi behöver fler starka röster hĂ€r, sĂ€ger han.

Symbolladdat samarbete

Mattias Andersson ser det Àven som ett stort kliv framÄt för Dramaten att man nu har pÄbörjat ett flerÄrigt samarbete med National Black Theatre. I höst sÀtter Josette Bushell-Mingo och Baker Karim upp "Bergets topp", om Martin Luther King, och fler förestÀllningar vÀntas de kommande Ären.

– Det kĂ€nns som framtiden och symbolladdat pĂ„ ett positivt sĂ€tt. Det handlar ocksĂ„ om arbetet som jag vill göra med Dramaten, vad Ă€r det samtida Sverige och vad Ă€r det att vara nationalscen i en globaliserad vĂ€rld och ett Sverige som inte Ă€r homogent?

Fler perspektiv blir det ocksÄ med dansförestÀllningen "Liv död sex pop" av koreografen Tove Sahlin och dramatikern Malin Holgersson, dÀr artister med olika funktionsvariationer medverkar. De kraschar in pÄ scenen i en tunnelbanevagn.

– Överhuvudtaget kommer vi arbeta framöver kring vilka röster, kroppar och perspektiv som lyfts fram pĂ„ nationalscenen, det har varit vĂ€gledande för den repertoar som jag har initierat. Att fĂ„ sĂ„ mĂ„nga perspektiv, röster och ögon pĂ„ samtida Sverige, Europa och vĂ€rlden som möjligt representerade pĂ„ vĂ„ra scener.

Framflyttade premiÀrer

I höst fĂ„r ocksĂ„ den framflyttade "Cabaret" i regi av Farnaz Arbabi premiĂ€r, liksom Tjechovs "MĂ„sen" i regi av brittiska Lyndsey Turner och "Ambulans" av Paula Stenström Öhman. LĂ„ngt ifrĂ„n klar med sin publik var ocksĂ„ exempelvis "Elektra" och "Liv Strömquist tĂ€nker pĂ„ sig sjĂ€lv" som knappt hann spelas innan de stĂ€ngdes ner.

Men inleder sÀsongen gör "Den yttersta minuten" i regi av Mattias Andersson, dÀr hela ensemblen ska stÄ pÄ scen. Det Àr ett lustfyllt projekt, berÀttar han, Àven om han kÀnner sig kallsvettig inför det osÀkra lÀget. Men pjÀsen kan i vÀrsta fall ta olika skepnader, beroende pÄ situationen med pandemin.

Förutom nervositeten över pandemilÀget ser Mattias Andersson fram mot hösten.

– Jag hoppas att det verkligen kan bli en pluralistisk repertoar som kan erbjuda mycket för vĂ€ldigt mĂ„nga olika mĂ€nniskor, sĂ€ger han.

Fakta: Dramatens höst i urval

27/8 "Fraternity – a fantastic tale" av den franska regissören Caroline Guiela Nguyen. Utspelar sig efter en naturkatastrof dĂ€r halva mĂ€nskligheten har försvunnit spĂ„rlöst.

3/9 "Den yttersta minuten " av Mattias Andersson. UrpremiÀr. Om vad teaterns skÄdespelare skulle vilja framföra om de hade tre minuter.

26/9 "Tillbaka till Reims" av Thomas Ostermeier. Baserad pÄ Didier Eribons berÀttelse och insikter om sin klassresa och medelklassens exkluderande mekanismer.

13/10 "Welcome to Sweden" av Lukas Orwin och Fredrik Haller, om en resa frÄn ett flyktinglÀger i Grekland till Malmö. Ett gÀstspel frÄn Teatr Weimar och Teaterhögskolan i Malmö.

28/10 "Om himlen och helvetet" av Angelina Stojcevska, baserad pÄ Swedenborgs bok "Om himlen och dess under och om helvetet enligt vad jag hört och sett".

30-31/10 GÀstspel av den prisade sydafrikanske konstnÀren William Kentridge som sÀtter upp "Waiting for the Sibyl".

12/11 UrpremiÀr för "I vÀntan pÄ att gÄ" i regi av Alexander MÞrk-Eidem, pÄ Unga Dramaten.

2/12 Ett allkonstverk med körsÄng, video och ett utmanande formsprÄk av den grekiska regissören Elli Papakonstantinou, som tolkar Euripides komiska tragedi "Alkestis".

8-9/12 GÀstspel av den polska teatern Teatr Powszechny, som ger "Mein Kampf", för att undersöka hur aktuellt det nazistiska tankegodset fortfarande Àr i dagens demokratiska samhÀlle.

9/12 UrpremiÀr av "Liv död sex pop" av Tove Sahlin och Malin Holgersson.

11/12 "Bergets topp", en samproduktion med The National Black Theatre of Sweden, i regi av Josette Bushell-Mingo och Baker Karim.

NypremiÀrer och framflyttade förestÀllningar:

10/9 "Elektra" av Michael Thalheimer med Rebecka Hemse.

17/9 UrpremiĂ€r av "Ambulans" av och i regi av Paula Stenström Öhman. Utspelas i en labyrintisk kulvert under en överfylld akutmottagning.

19/9 NypremiÀr av "Maj", i regi av Ellen Lamm, en förestÀllning som baserar sig pÄ Kristina Sandbergs trilogi.

2/10 PremiĂ€r pĂ„ "Cabaret" av Farnaz Arbabi. Utspelas i Berlins dekadenta nöjesliv vid Ă„rsskiftet 1929–1930, dĂ„ hotet frĂ„n nazismen vĂ€xer.

22/10 "MĂ„sen" i regi av Lyndsey Turner.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!