Kanske Ă€r ordningen Ă„terstĂ€lld pĂ„ Dramaten i höst, i alla fall hoppas teatern pĂ„ att Ă€ntligen fĂ„ bjuda in publiken igen. Den nye chefen och konstnĂ€rlige ledaren Mattias Andersson presenterar nu sin första sĂ€song pĂ„ nationalscenen â han tilltrĂ€dde precis nĂ€r coronapandemin slog till förra vĂ„ren och teatern tvingades stĂ€nga ner.
Hösten blir ovanligt spÀckad, nÀr 14 nya premiÀrer ska spelas jÀmte framflyttade förestÀllningar, internationella samproduktioner och gÀstspel.
ââDet Ă€r egentligen en dröm, det Ă€r sĂ„ jag vill ha repertoaren framöver. Om vi kommer ut pĂ„ andra sidan och fĂ„r ha publik i höst blir det en jĂ€ttebra nystart med ett rikt utbud. Det Ă€r kul för huset och ensemblen att ha mycket olika saker pĂ„ gĂ„ng. Alla brinner för att arbeta nu, sĂ€ger Mattias Andersson.
Internationella röster
Det internationella inslaget Ă€r framtrĂ€dande i höst. Bland annat visas "Tillbaka till Reims", i regi av Thomas Ostermeier frĂ„n SchaubĂŒhne i Berlin, en pjĂ€s som Ă€r baserad pĂ„ Didier Eribons hyllade roman om klass.
ââJag Ă€r jĂ€tteglad att Thomas gör sin första originaluppsĂ€ttning hĂ€r â han Ă€r en av vĂ€rldens mest eftertraktade teaterregissörer, sĂ€ger Mattias Andersson.
Han nĂ€mner ocksĂ„ den grekiska regissören Elli Papakonstantinou, som sĂ€tter upp Euripides komiska tragedi "Alkestis", och den norska regissören Angelina Stojcevska som tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i förestĂ€llningen "Om himlen och helvetet". Ăverlag tycker Mattias Andersson att den internationella teatervĂ€rlden har förts samman mer efter de delade erfarenheterna av pandemin.
ââJag tror ocksĂ„ att vi behöver fler starka röster hĂ€r, sĂ€ger han.
Symbolladdat samarbete
Mattias Andersson ser det Àven som ett stort kliv framÄt för Dramaten att man nu har pÄbörjat ett flerÄrigt samarbete med National Black Theatre. I höst sÀtter Josette Bushell-Mingo och Baker Karim upp "Bergets topp", om Martin Luther King, och fler förestÀllningar vÀntas de kommande Ären.
ââDet kĂ€nns som framtiden och symbolladdat pĂ„ ett positivt sĂ€tt. Det handlar ocksĂ„ om arbetet som jag vill göra med Dramaten, vad Ă€r det samtida Sverige och vad Ă€r det att vara nationalscen i en globaliserad vĂ€rld och ett Sverige som inte Ă€r homogent?
Fler perspektiv blir det ocksÄ med dansförestÀllningen "Liv död sex pop" av koreografen Tove Sahlin och dramatikern Malin Holgersson, dÀr artister med olika funktionsvariationer medverkar. De kraschar in pÄ scenen i en tunnelbanevagn.
ââĂverhuvudtaget kommer vi arbeta framöver kring vilka röster, kroppar och perspektiv som lyfts fram pĂ„ nationalscenen, det har varit vĂ€gledande för den repertoar som jag har initierat. Att fĂ„ sĂ„ mĂ„nga perspektiv, röster och ögon pĂ„ samtida Sverige, Europa och vĂ€rlden som möjligt representerade pĂ„ vĂ„ra scener.
Framflyttade premiÀrer
I höst fĂ„r ocksĂ„ den framflyttade "Cabaret" i regi av Farnaz Arbabi premiĂ€r, liksom Tjechovs "MĂ„sen" i regi av brittiska Lyndsey Turner och "Ambulans" av Paula Stenström Ăhman. LĂ„ngt ifrĂ„n klar med sin publik var ocksĂ„ exempelvis "Elektra" och "Liv Strömquist tĂ€nker pĂ„ sig sjĂ€lv" som knappt hann spelas innan de stĂ€ngdes ner.
Men inleder sÀsongen gör "Den yttersta minuten" i regi av Mattias Andersson, dÀr hela ensemblen ska stÄ pÄ scen. Det Àr ett lustfyllt projekt, berÀttar han, Àven om han kÀnner sig kallsvettig inför det osÀkra lÀget. Men pjÀsen kan i vÀrsta fall ta olika skepnader, beroende pÄ situationen med pandemin.
Förutom nervositeten över pandemilÀget ser Mattias Andersson fram mot hösten.
ââJag hoppas att det verkligen kan bli en pluralistisk repertoar som kan erbjuda mycket för vĂ€ldigt mĂ„nga olika mĂ€nniskor, sĂ€ger han.