Fullspäckad höst på Dramaten

Världen återvänder till Dramaten – som i höst har en särskilt späckad repertoar. Internationella stjärnregissörer, gästspel, nypremiärer och framflyttade uppsättningar trängs i en pluralistisk blandning.

Den norska regissören Angelina Stojcevska tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i föreställningen "Om himlen och helvetet". Pressbild.

Den norska regissören Angelina Stojcevska tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i föreställningen "Om himlen och helvetet". Pressbild.

Foto: Klara G

Kultur och Nöje2021-05-19 10:00

Kanske är ordningen återställd på Dramaten i höst, i alla fall hoppas teatern på att äntligen få bjuda in publiken igen. Den nye chefen och konstnärlige ledaren Mattias Andersson presenterar nu sin första säsong på nationalscenen – han tillträdde precis när coronapandemin slog till förra våren och teatern tvingades stänga ner.

Hösten blir ovanligt späckad, när 14 nya premiärer ska spelas jämte framflyttade föreställningar, internationella samproduktioner och gästspel.

– Det är egentligen en dröm, det är så jag vill ha repertoaren framöver. Om vi kommer ut på andra sidan och får ha publik i höst blir det en jättebra nystart med ett rikt utbud. Det är kul för huset och ensemblen att ha mycket olika saker på gång. Alla brinner för att arbeta nu, säger Mattias Andersson.

Internationella röster

Det internationella inslaget är framträdande i höst. Bland annat visas "Tillbaka till Reims", i regi av Thomas Ostermeier från Schaubühne i Berlin, en pjäs som är baserad på Didier Eribons hyllade roman om klass.

– Jag är jätteglad att Thomas gör sin första originaluppsättning här – han är en av världens mest eftertraktade teaterregissörer, säger Mattias Andersson.

Han nämner också den grekiska regissören Elli Papakonstantinou, som sätter upp Euripides komiska tragedi "Alkestis", och den norska regissören Angelina Stojcevska som tar sig an vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok i föreställningen "Om himlen och helvetet". Överlag tycker Mattias Andersson att den internationella teatervärlden har förts samman mer efter de delade erfarenheterna av pandemin.

– Jag tror också att vi behöver fler starka röster här, säger han.

Symbolladdat samarbete

Mattias Andersson ser det även som ett stort kliv framåt för Dramaten att man nu har påbörjat ett flerårigt samarbete med National Black Theatre. I höst sätter Josette Bushell-Mingo och Baker Karim upp "Bergets topp", om Martin Luther King, och fler föreställningar väntas de kommande åren.

– Det känns som framtiden och symbolladdat på ett positivt sätt. Det handlar också om arbetet som jag vill göra med Dramaten, vad är det samtida Sverige och vad är det att vara nationalscen i en globaliserad värld och ett Sverige som inte är homogent?

Fler perspektiv blir det också med dansföreställningen "Liv död sex pop" av koreografen Tove Sahlin och dramatikern Malin Holgersson, där artister med olika funktionsvariationer medverkar. De kraschar in på scenen i en tunnelbanevagn.

– Överhuvudtaget kommer vi arbeta framöver kring vilka röster, kroppar och perspektiv som lyfts fram på nationalscenen, det har varit vägledande för den repertoar som jag har initierat. Att få så många perspektiv, röster och ögon på samtida Sverige, Europa och världen som möjligt representerade på våra scener.

Framflyttade premiärer

I höst får också den framflyttade "Cabaret" i regi av Farnaz Arbabi premiär, liksom Tjechovs "Måsen" i regi av brittiska Lyndsey Turner och "Ambulans" av Paula Stenström Öhman. Långt ifrån klar med sin publik var också exempelvis "Elektra" och "Liv Strömquist tänker på sig själv" som knappt hann spelas innan de stängdes ner.

Men inleder säsongen gör "Den yttersta minuten" i regi av Mattias Andersson, där hela ensemblen ska stå på scen. Det är ett lustfyllt projekt, berättar han, även om han känner sig kallsvettig inför det osäkra läget. Men pjäsen kan i värsta fall ta olika skepnader, beroende på situationen med pandemin.

Förutom nervositeten över pandemiläget ser Mattias Andersson fram mot hösten.

– Jag hoppas att det verkligen kan bli en pluralistisk repertoar som kan erbjuda mycket för väldigt många olika människor, säger han.

Fakta: Dramatens höst i urval

27/8 "Fraternity – a fantastic tale" av den franska regissören Caroline Guiela Nguyen. Utspelar sig efter en naturkatastrof där halva mänskligheten har försvunnit spårlöst.

3/9 "Den yttersta minuten " av Mattias Andersson. Urpremiär. Om vad teaterns skådespelare skulle vilja framföra om de hade tre minuter.

26/9 "Tillbaka till Reims" av Thomas Ostermeier. Baserad på Didier Eribons berättelse och insikter om sin klassresa och medelklassens exkluderande mekanismer.

13/10 "Welcome to Sweden" av Lukas Orwin och Fredrik Haller, om en resa från ett flyktingläger i Grekland till Malmö. Ett gästspel från Teatr Weimar och Teaterhögskolan i Malmö.

28/10 "Om himlen och helvetet" av Angelina Stojcevska, baserad på Swedenborgs bok "Om himlen och dess under och om helvetet enligt vad jag hört och sett".

30-31/10 Gästspel av den prisade sydafrikanske konstnären William Kentridge som sätter upp "Waiting for the Sibyl".

12/11 Urpremiär för "I väntan på att gå" i regi av Alexander Mørk-Eidem, på Unga Dramaten.

2/12 Ett allkonstverk med körsång, video och ett utmanande formspråk av den grekiska regissören Elli Papakonstantinou, som tolkar Euripides komiska tragedi "Alkestis".

8-9/12 Gästspel av den polska teatern Teatr Powszechny, som ger "Mein Kampf", för att undersöka hur aktuellt det nazistiska tankegodset fortfarande är i dagens demokratiska samhälle.

9/12 Urpremiär av "Liv död sex pop" av Tove Sahlin och Malin Holgersson.

11/12 "Bergets topp", en samproduktion med The National Black Theatre of Sweden, i regi av Josette Bushell-Mingo och Baker Karim.

Nypremiärer och framflyttade föreställningar:

10/9 "Elektra" av Michael Thalheimer med Rebecka Hemse.

17/9 Urpremiär av "Ambulans" av och i regi av Paula Stenström Öhman. Utspelas i en labyrintisk kulvert under en överfylld akutmottagning.

19/9 Nypremiär av "Maj", i regi av Ellen Lamm, en föreställning som baserar sig på Kristina Sandbergs trilogi.

2/10 Premiär på "Cabaret" av Farnaz Arbabi. Utspelas i Berlins dekadenta nöjesliv vid årsskiftet 1929–1930, då hotet från nazismen växer.

22/10 "Måsen" i regi av Lyndsey Turner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!