Det var årets, kanske årtiondets, mest efterlängtade spel och förväntningarna var skyhöga när "Cyberpunk 2077" släpptes i december.
Men det dröjde inte länge förrän spelare började klaga på omfattande buggar och tekniska problem. På de äldre konsolerna Playstation 4 och Xbox One var spelet i stort sett ospelbart. Och på nätet började spelare lägga upp långa listor på utlovade funktioner som saknades i det färdiga spelet.
Speljätten Sony har plockat bort spelet från sin digitala butik och investerare har hotat med rättsliga åtgärder sedan den polska utvecklaren CD Projekt Reds aktier dykt med 40 procent.
Flera faktorer
Nyligen gick CD Projekt Reds vd Marcin Iwiński ut med en ursäkt i ett filmklipp på Twitter , där han bland annat förklarar att bolaget inte visste hur buggigt spelet var förrän det var försent.
Men enligt Bloomberg, som säger sig ha pratat med över 20 nuvarande och tidigare anställda, stämmer inte det. Ledningen ska mycket väl ha känt till hur dåligt spelet fungerade, men valde att köra på ändå, och anställda pressades till omfattande övertid.
I reportaget pekas flera faktorer ut till varför spelet inte lyckades leva upp förväntningarna. Produktionen ska ha kantats av tekniska problem, orealistiska mål och tunga avhopp. Personalstyrkan bakom "Cyberpunk" ska ha varit dubbelt så stor som den som låg bakom "The Witcher 3", men företaget sägs inte ha varit rustat för en så stor organisation.
Började in förrän 2016
Samtidigt satsade man hårt på marknadsföring. Man anlitade Keanu Reeves som skådespelare och knöt ansedda artister, som svenska Refused, till spelets soundtrack. Arbetet ledde till en förhandshajp av sällan skådat slag. Kritiker inom bolaget menar att marknadsföringen gick ut över arbetet med själva spelet.
Projektet presenterades för första gången 2012, men enligt anställda kom arbetet egentligen inte igång förrän i slutet av 2016. Sommaren 2018 visade man upp en omtalad demo för omvärlden, men den ska ha varit "nästan helt och hållet fejkad".
För att skapa en så annorlunda satsning jämfört med företagets tidigare "The witcher"-spel var man också tvungen att utveckla en sprillans ny spelmotor åt "Cyberpunk". En utvecklare beskriver processen som att försöka köra ett tåg och bygga rälsen samtidigt.