Att spelskapare blickar mot den grekiska mytologin tillhör inte ovanligheterna. Därför gällde det för skaparna på Ubisoft Quebec att tänka till för att låta sitt nya spel "Immortals Fenyx rising" sticka ut.
– Nyckeln för mig var att ta ett fräscht grepp på mytologin. Jag tittade på mycket som har gjorts och allt är mörkt och allvarligt, men samtidigt så hade den visuella gruppen gjort färggranna figurer och landskap nästan som i en tecknad film. Det fick mig att vilja ta det i en skarp komisk riktning, som känns annorlunda, säger Jeffrey Yohalem, som har varit manusansvarig.
Han liknar tonen i spelet vid "Guardians of the galaxy"-filmerna, där humor är en viktig beståndsdel, men berättelsen ändå tas på allvar.
– Du måste se till att det är inte är för roligt, för det kan bli utmattande. Det är lite som med skräck, att du inte kan skrämma någon konstant i 40 timmar, då blir man utmanad efter ett par timmar. Du måste skapa en rytm, med en berättelse där du ger dig ut på äventyr och mycket står på spel, med en stark intrig som drar dig framåt, säger Yohalem.
Sköldbärare blir hjälte
Spelet följer Fenyx, som ser upp till sin bror som är en stor krigare, men som själv fått nöja sig med att bära sköld.
– När deras skepp förliser vid en mystisk ö förvandlas hennes bror och alla andra soldater till sten, och hon tar på sig att rädda dem, och bli en riktig hjälte, säger Yohalem.
Han menar att det var nödvändigt att Fenyx har brister, i kontrast till dagens sociala medier-landskap, med flöden där andras liv framställs som perfekta, vilket kan få oss att känna oss mindervärdiga.
Även gudarna – där Zeus och Prometheus, som agerar berättelseröster och kommenterar under spelets gång – är långt ifrån perfekta.
– Det var ett viktigt budskap. Det är det som gör dem mänskliga och mäktiga.
Ny serie
"Immortals" är en nystart, jämfört med de flesta andra av Ubisofts titlar som är uppföljare i redan framgångsrika serier.
– Att få jobba med ett nytt varumärke är en chans man får en gång i livet. Det var oerhört spännande, och det är mycket hårt arbete. Jag är stolt över vad vi gjort, säger han.
"Immortals Fenyx rising" gick under utvecklingsperioden under namnet "Gods & monsters". Men energidrycksbolaget Monster protesterade, och hävdade att deras inblandning i bland annat e-sportsvärlden kunde ta skada.
TT: Tog det lång tid att acceptera det nya namnet?
– Jag vet faktiskt inte, när folk fick reda på namnändringen så tror jag att alla förstod anledningen bakom, och samlades kring det. Samtidigt var det ingen jättegrej, för även om namnet är viktigt så är innehållet viktigare, säger Jeffrey Yohalem