Det nya coronaviruset har gjort att många film- och tv-inspelningar runt i världen fått tvärbromsa. Men hos Dockhus Animation i Trollhättan är det full fart som vanligt.
Även om "full fart" har en lite annan betydelse i animationsvärlden än i den vanliga filmindustrin.
– Det som är skönt med animation är att det är en långsam process. I det konstnärliga är vi maratonlöpare. Vi måste hålla ut och hålla koncentrationen uppe jättelänge, säger Linda Hambäck.
"Apstjärnan" bygger på en bok av Frida Nilsson. Linda Hambäck, som själv är adopterad från Sydkorea, fick boken rekommenderad och fastnade direkt för den något udda adoptionshistorien.
– Frida Nilsson skriver väldigt rappt och humoristiskt. Den kändes som en film direkt. Men sedan är jag ju själv adopterad. Så jag har ju den bakgrunden.
– Jag bodde aldrig på barnhem, utan i fosterfamilj och var sex månader när jag kom till mina föräldrar i Södertälje. Men jag tror att alla som är adopterade någon gång har funderat på vilka deras biologiska föräldrar är.
TT: Det låter som att du fick en väldigt personlig koppling till berättelsen?
– Absolut. För mig har det varit viktigt att Jonna har asiatiskt påbrå. Jag är inte Jonna, men det är ändå så lustfyllt att tänka sig att få en gorillamamma.
Skarsgård och August
För nioåriga Jonna tar tiden på barnhemmet slut med en viss förskräckelse. Gorillan är inte hennes drömmamma direkt. I alla fall inte i början.
Så småningom visar det sig dock att de har mer gemensamt än hon trodde.
– Gorillan är en outsider i stan, alla vet vem hon är. En sådan person som alla känner till, men ingen pratar med, säger Linda Hambäck.
– Jonna är först lite tveksam, men sedan börjar de hitta varandra. Och då kommer kommunens starke man och hotar deras existens.
Filmen har en väl tilltagen budget, 35 miljoner kronor. Ungefär halva filmen görs i Trollhättan, medan en fjärdedel var görs av de ansedda animationsstudiorna Mikrofilm i Oslo respektive Nørlum i danska Viborg.
Inspelningarna började redan för ett år sedan med att Rebecca Gerstmann, Pernilla August, Stellan Skarsgård och Melinda Kinnaman läste in dialogen.
Totalt jobbar omkring 40 personer i tio månader för att få ihop filmen.
– Ekonomiskt är det så mycket dyrare, procentuellt sett, att göra animerad film, säger Linda Hambäck.
– Vi har räknat lite på det. Jämfört med en vanlig långfilm i Sverige, med kanske 7 veckors inspelning och 30 personer i snitt, har vi lika många arbetstimmar som för 3 sådana filmer.
Ung målgrupp
Elinor Bergman är chefsanimatör för "Apstjärnan", ett jobb hon vanligtvis sköter på en digital ritplatta framför datorn. På väggen i hennes kontor hänger utskrivna skisser för hur Gorillan, Jonna och de andra figurerna ska se ut i filmen.
– Eftersom vi är så många som jobbar med samma karaktär, har vi för varje karaktär ritat hur de ser ut från alla vinklar, säger hon.
Samarbetet med Danmark och Norge har gjort det till teamets största projekt hittills.
– Det var lite läskigt i början innan man hade lärt känna de andra. Kommer det att se ut som en film, eller som tre filmer? Men slutresultatet ser enhetligt och väldigt bra ut tycker vi, säger Elinor Bergman.
Arbetet ska resultera i 72 minuter tecknad film, med premiär senare i år.
– 72 minuter är inte en jättelång långfilm. Men vår målgrupp, fem till åtta år, de orkar ju inte sitta längre, säger Linda Hambäck.