Hela vÀrlden Äterskapad i ny flygsimulator

Vartenda trĂ€d, vĂ€g, hus, sjö och flod har Ă„terskapats i "Microsoft flight simulator". Med ny teknik gĂ„r det nu att flyga över hela vĂ€rlden frĂ„n sin soffa – i exakt samma vĂ€der som utanför fönstret.
–Molnet gör det möjligt att göra saker som helt enkelt inte var möjligt förut, sĂ€ger simulatorchefen Jörg Neumann.

Skaparna hoppas att nya "Microsoft flight simulator" ska uppdateras de kommande tio Ären. Vissa uppdateringar, som de rent geografiska, Àr tÀnkta att vara gratis, medan man kan fÄ betala om skaparna lÀgger till exempelvis helikoptrar. Pressbild.

Skaparna hoppas att nya "Microsoft flight simulator" ska uppdateras de kommande tio Ären. Vissa uppdateringar, som de rent geografiska, Àr tÀnkta att vara gratis, medan man kan fÄ betala om skaparna lÀgger till exempelvis helikoptrar. Pressbild.

Foto: Microsoft/TT

Kultur och Nöje2020-08-10 12:05

Det Àr svÄrt att förstÄ hur stor jorden egentligen Àr. Martial Bossard, huvudutvecklare av "Microsoft flight simulator", ger ett exempel:

– Om du flyger en Cessna och har fem kilometers sikt Ă„t höger, och fem kilometers sikt Ă„t vĂ€nster, och flyger Ă„tta timmar om dagen, sju dagar i veckan, sĂ„ tar det fjorton Ă„r att se hela planeten, sĂ€ger han.

Med det i bakhuvudet Àr det ett rejÀlt Ätagande att ge sig pÄ att simulera hela jorden, och dessutom försöka sig pÄ att göra det sÄ nÀra fotorealistiskt som möjligt. Men utvecklarna pÄ franska Asobo, tillsammans med teknikjÀtten Microsofts resurser, har gjort ett försök i den senaste utgÄvan av "Microsoft flight simulator".

Stora mÀngder data

Med hjĂ€lp av tvĂ„ petabyte data – motsvarande 1,7 miljoner dvd-skivor – frĂ„n karttjĂ€nsten Bing, fotogrammetri och maskinlĂ€rning har hela planeten Ă„terskapats. Förenklat kan man beskriva processen sĂ„ hĂ€r: satellitbilderna analyseras, och mjukvara rĂ€knar ut om det Ă€r en byggnad, ett trĂ€d eller en strand som ses. Med hjĂ€lp av höjddata och annan tillgĂ€nglig information byggs sedan allting upp till en tredimensionell vĂ€rld.

– Allting bygger pĂ„ system, sĂ„ om du gĂ„r in och Ă€ndrar pĂ„ ett stĂ€lle utifrĂ„n Seattle, sĂ„ Ă€ndrar du samtidigt i Melbourne, förklarar Bossard.

AnvÀnder riktigt vÀder

Jörg Neumann, chef för "Microsoft flight simulator"-serien, sÀger att man har fÄtt anstÀlla experter som utifrÄn en bild frÄn ovan analyserar vilken typ av trÀd man ser, eller vilken typ av hustak det rör sig om, för att det ska se rÀtt ut i simulatorn.

– Allt vi har Ă€r fotografier frĂ„n ovan och höjddata, men med maskinlĂ€rning har vi tagit fram en komplett version av Paris, vi har landsbygden med buskar, trĂ€d och grĂ€s. Och det ser bokstavligen ut som den riktiga vĂ€rlden. Jag trodde inte att vi skulle nĂ„ dit nĂ€r vi startade, men vi har försökt i fyra Ă„r, och resultatet övertrĂ€ffar Ă„tminstone mina förvĂ€ntningar, sĂ€ger han.

Men en flygsimulator utspelar sig mest ovanför marken. Och Àven luften bygger pÄ avancerade system, med lufttryck och vind, som pÄverkar hur flygplanet uppför sig. Dessutom skapas vÀder utifrÄn realtidsdata som lÀses in frÄn datamolnet. Det betyder att regnar det i riktiga Sundsvall, sÄ faller det regn över staden Àven i simulatorn.

Flera hjÀlpsystem

Flygsimulatorer har tidigare riktat sig mot en relativt nischad grupp, inte sÀllan med stora förkunskaper och höga krav pÄ realism. Flera av utvecklarna har tagit flyglektioner under arbetet, nÄgra har blivit certifierade. Simulatorn Àr sÄ avancerad du vill att den ska vara, men det finns en hel del hjÀlpsystem för den som önskar.

– NĂ€r du flyger för första gĂ„ngen kĂ€nns det ganska enkelt. För du har nĂ„gon bredvid dig som gör allt det svĂ„ra. Du behöver bara röra spaken och kan direkt starta och göra nĂ„gra manövrar, och till och med nĂ€stan landa. VĂ„r tanke var att erbjuda all den assistansen för att göra upplevelsen tillgĂ€nglig, sĂ€ger Bossard.

– Mottot har varit att ingen pilot ska hamna pĂ„ efterkĂ€lken, det betyder att alla som vill flyga ska kunna flyga, sĂ€ger Neumann.

"Microsoft flight simulator" slÀpps 18 augusti till pc. Spelet Àr ocksÄ tÀnkt att slÀppas till Xbox One, men inget datum Àr satt.

Fakta: LĂ„nglivad serie

Microsoft har en lÄng historia av att skapa flygsimulatorer. Den första slÀpptes redan 1982 och kom sedan med jÀmna mellanrum, med den senaste 2006.

Enligt skaparna var det rÀtt tid för en ny version just nu, till följd av tekniska landvinningar. Det rör sig bland annat om möjligheten att strömma stora mÀngder data om utseendet pÄ jorden, liksom kontinuerlig vÀderdata. Dessutom hade visualiseringen av jorden inte varit möjlig utan de maskinlÀrningssystem som analyserar satellitbilder och fotografier och gör om dem till 3D-modeller.

Även om simulatorn gör sig bĂ€st online, sĂ„ finns Ă€ven ett nedskalat offlinelĂ€ge.


Fakta: "Microsoft flight simulator" i siffror

Det Àr hisnande mÀngder data som ska Äterskapas, nÀr hela jorden ska visualiseras. HÀr Àr nÄgra exempel:

‱ 1,5 miljarder byggnader. NĂ„gra hundra av dem manuellt Ă„terskapade, som Eiffeltornet i Paris och Operahuset i Sydney.

‱ 117 miljoner sjöar.

‱ 400 stĂ€der, Ă„terskapade via fotogrammetri.

‱ 2 biljoner trĂ€d.

‱ 37 000 flygplatser.

‱ 250 miljoner platser varifrĂ„n vĂ€derdata frĂ„n vĂ€dertjĂ€nsten Meteoblue samlats in. De i sin tur innehĂ„ller 60 höjdlager, dĂ€r varje lager har eget lufttryck, temperatur, luftfuktighet, regn, snö och partikelnivĂ„.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!