Det Àr svÄrt att förstÄ hur stor jorden egentligen Àr. Martial Bossard, huvudutvecklare av "Microsoft flight simulator", ger ett exempel:
ââOm du flyger en Cessna och har fem kilometers sikt Ă„t höger, och fem kilometers sikt Ă„t vĂ€nster, och flyger Ă„tta timmar om dagen, sju dagar i veckan, sĂ„ tar det fjorton Ă„r att se hela planeten, sĂ€ger han.
Med det i bakhuvudet Àr det ett rejÀlt Ätagande att ge sig pÄ att simulera hela jorden, och dessutom försöka sig pÄ att göra det sÄ nÀra fotorealistiskt som möjligt. Men utvecklarna pÄ franska Asobo, tillsammans med teknikjÀtten Microsofts resurser, har gjort ett försök i den senaste utgÄvan av "Microsoft flight simulator".
Stora mÀngder data
Med hjĂ€lp av tvĂ„ petabyte data â motsvarande 1,7 miljoner dvd-skivor â frĂ„n karttjĂ€nsten Bing, fotogrammetri och maskinlĂ€rning har hela planeten Ă„terskapats. Förenklat kan man beskriva processen sĂ„ hĂ€r: satellitbilderna analyseras, och mjukvara rĂ€knar ut om det Ă€r en byggnad, ett trĂ€d eller en strand som ses. Med hjĂ€lp av höjddata och annan tillgĂ€nglig information byggs sedan allting upp till en tredimensionell vĂ€rld.
ââAllting bygger pĂ„ system, sĂ„ om du gĂ„r in och Ă€ndrar pĂ„ ett stĂ€lle utifrĂ„n Seattle, sĂ„ Ă€ndrar du samtidigt i Melbourne, förklarar Bossard.
AnvÀnder riktigt vÀder
Jörg Neumann, chef för "Microsoft flight simulator"-serien, sÀger att man har fÄtt anstÀlla experter som utifrÄn en bild frÄn ovan analyserar vilken typ av trÀd man ser, eller vilken typ av hustak det rör sig om, för att det ska se rÀtt ut i simulatorn.
ââAllt vi har Ă€r fotografier frĂ„n ovan och höjddata, men med maskinlĂ€rning har vi tagit fram en komplett version av Paris, vi har landsbygden med buskar, trĂ€d och grĂ€s. Och det ser bokstavligen ut som den riktiga vĂ€rlden. Jag trodde inte att vi skulle nĂ„ dit nĂ€r vi startade, men vi har försökt i fyra Ă„r, och resultatet övertrĂ€ffar Ă„tminstone mina förvĂ€ntningar, sĂ€ger han.
Men en flygsimulator utspelar sig mest ovanför marken. Och Àven luften bygger pÄ avancerade system, med lufttryck och vind, som pÄverkar hur flygplanet uppför sig. Dessutom skapas vÀder utifrÄn realtidsdata som lÀses in frÄn datamolnet. Det betyder att regnar det i riktiga Sundsvall, sÄ faller det regn över staden Àven i simulatorn.
Flera hjÀlpsystem
Flygsimulatorer har tidigare riktat sig mot en relativt nischad grupp, inte sÀllan med stora förkunskaper och höga krav pÄ realism. Flera av utvecklarna har tagit flyglektioner under arbetet, nÄgra har blivit certifierade. Simulatorn Àr sÄ avancerad du vill att den ska vara, men det finns en hel del hjÀlpsystem för den som önskar.
ââNĂ€r du flyger för första gĂ„ngen kĂ€nns det ganska enkelt. För du har nĂ„gon bredvid dig som gör allt det svĂ„ra. Du behöver bara röra spaken och kan direkt starta och göra nĂ„gra manövrar, och till och med nĂ€stan landa. VĂ„r tanke var att erbjuda all den assistansen för att göra upplevelsen tillgĂ€nglig, sĂ€ger Bossard.
ââMottot har varit att ingen pilot ska hamna pĂ„ efterkĂ€lken, det betyder att alla som vill flyga ska kunna flyga, sĂ€ger Neumann.
"Microsoft flight simulator" slÀpps 18 augusti till pc. Spelet Àr ocksÄ tÀnkt att slÀppas till Xbox One, men inget datum Àr satt.