Mona Malm avled på Södersjukhuset i Stockholm under tisdagen berättar sonen, Jan Wahlman för TT .
Efter att ha gått Dramatens scenskola fortsatte Mona Malm på nationalscenen med undantag för några år i början på 1960-talet då hon arbetade på Stockholms stadsteater. Hon gjorde också många film- och tv-roller.
– Hon tillhör inte dem som alltid spelade huvudroller. Men hon hade det som en del bra skådespelare har, en energi, säger teaterkritikern Leif Zern.
Roligt på scenen
Han tycker att Mona Malm gav intrycket av att det var roligt att stå på scenen, och att hon kunde förmedla det till åskådarna.
– Hon tillhörde den där sorten som kunde spela både allvarliga och komiska roller. Hon hade humor och det är inte alla skådespelare som har det. Men hon var kul, på scenen och även i filmer och tv-serier.
Hon spelade bland annat Alma Ekdahl i ”Fanny och Alexander”, där hon var fru till den roll som Jarl Kulle gjorde.
– Det var ett bra exempel på Ingmar Bergmans blick för skådespelare, hon passade ihop med den tokige figuren som Jarl Kulle spelade. Hennes humor vägde upp hans tokerier.
"Alltid en människa"
Dramatenkollegan Lena Endre lyfter fram en skicklig skådespelare och "underbar människa".
– Mona var alltid en människa i det här pressade och prestationsfyllda yrke vi navigerar oss runt i. Som skådespelerska var hon en person som klev in med hela sig själv, man ville vara hos Mona och man ville titta på henne. Hon gjorde avtryck, och inte alltid med stora åthävor. Hon levandegjorde allting sådär som riktigt bra skådespelare gör — hon stod alltid i rollen på ett jordat sätt. Man kände aldrig att hon gjorde sig till eller framhävde sig själv.
Även Börje Ahlstedt arbetade tillsammans med Mona Malm på Dramaten.
– Mona hade en väldigt dubbel utstrålning, som en vacker njutningsfull kvinna å ena sidan och en modersgestalt med en varm och mänsklig utstrålning å andra sidan. De här två sidorna kompletterade varandra. Det gjorde Mona Malm till en av våra allra pålitligaste skådespelare, säger Börje Ahlstedt som också medverkade i den första säsongen av SVT:s "Stjärnorna på slottet" tillsammans med henne.
– Hon var uppriktig, mänsklig och varm. Det är en stor saknad när jag hör att hon inte finns med oss längre.
Annat kulturklimat
Dramatenchefen och regissören Mattias Andersson konstaterar att Mona Malm tillhörde en ikonisk skådespelargeneration som nu börjar försvinna.
– Hon var en fantastisk skådespelare som hade hela den här tyngden och livserfarenheten i sig. Jättesorgligt, men också en påminnelse om hur otroligt betydelsefulla många skådespelare i den generationen var, säger han och fortsätter:
– Det var ju ett annat kulturklimat då, när exakt alla visste vem det här var och hon sågs överallt. Det kulturlandskapet förändras nu och man funderar ju på om den typen av skådespelare, som alla visste vilka de var och hade en relation till, kommer finnas om 20-30 år.
Sista rollen i "Solsidan"
Felix Herngren regisserade Mona Malm i tv-serien "Solsidan" där hon gjorde sin sista roll som Alex mamma Margareta.
– Det var väldigt kul att jobba med Mona. Hon hade en inställning till humor som jag uppskattade. Det var kul att få in hennes erfarenhet i serien, det gav tyngd. Hon bidrog verkligen, säger Felix Herngren.
På slutet hade hon det kämpigt med att komma ihåg repliker och scenerier, berättar han.
– Hon hade en hög arbetsmoral och ville alltid prestera och komma förberedd, det var heligt för henne, så det blev kämpigt för henne när det inte fungerade. Det blev nog en lättnad när vi berättade att vi skulle skriva ut Margareta ur serien. Men vi hade en fin tid tillsammans och det här beskedet känns sorgligt.
Mona Malm blev 85 år.