Den drivna konsulten Sofie har "alla rätt" i den övre medelklassen i Stockholms innerstad. Lyckad tvåbarnsfamilj, perfekt stajlad bostad och en trendig garderob.
Men huvudpersonen i "Kärlek & anarki" bär på en inre frustration som bland annat tar sig uttryck i ett galopperande porrsurfande och en avancerad lek med den yngre kollegan Max (Björn Mosten) på kontoret.
"Så lätt att göra fel"
Netflix-serien, av Lisa Langseth, blev för många en oväntad och härlig vitamininjektion, en samtidssatir som på ett humoristiskt sätt uppmanar till att lyssna på "inre strömningar", som Ida Engvoll uttrycker det.
– Det är ett slags minianarki att göra det. Det är ett sådant otroligt tryck på oss människor i dag, på vad vi ska klara av. Det är så lätt att göra fel, säger hon på telefon och fortsätter:
– Egentligen är vi ju bara djur. Men vi har rationaliserat vårt samhälle så att det här djuret inte får plats. Att då säga ja till de här inre strömningarna verkar vara något som människan längtar efter, det som kanske inte har något ekonomiskt värde utan bara ett värde för själva livet.
TT: Är du själv bra på det?
– Ja, jag hänger ganska mycket med djur på fäbodvallar, utan digital teknik och el och vatten. Där måste man vara väldigt närvarande och sann.
Mjölkar getter och gör ost
Det där med fäbodvallarna måste kanske förklaras lite närmare. Ida Engvoll delar sin tid mellan Stockholm och Järvsö, där hon har ett hus. Hon har också en "gratis avbytartjänst" som djurvaktare på fäbodvallar.
– Egentligen är inga av de djuren mina. Men jag mjölkar getter och gör ost. Jag har mjölkat en ko och tagit hand om en kalv och vallat får upp och ner på kalfjället för att beta i sommar.
Kontrasten till konsult-Sofie i "Kärlek & anarki" är förstås stor.
– Det var så roligt att spela den här byråtjejen, med hög budget och liksom så stel i ansiktet. Det är en typ som är så specifik för Stockholm. Vi driver ju mycket med Stockholm i serien, säger Ida Engvoll och fortsätter:
– Det tog ett tag för mig att fatta att det blev den breda succén som det blev. Vi hade en pressdag för serien men sen flyttade jag ut i skogen.
TT: Vad har du fått för respons sen då?
– Väldigt mycket, mer än vad jag någonsin fått. Den här personens resa verkar ha slagit an något hos folk. Det är kul för vi försökte vara så modiga som möjligt under hela inspelningen och jag funderade på hur jag kunde ställa mig på kvinnornas sida och hur långt jag kunde gå. Att det syntes, det blev jag otroligt glad för.
Inte alltid värt visa brösten
"Kärlek & anarki" är full av dråpliga naken- och sexscener. Den här gången tycker hon att det var värt det men generellt menar Ida Engvoll att sex och nakenhet ofta skildras på ett slentrianmässigt sätt på film.
– Jag har visat brösten i nästan varenda film jag varit med i och det har det inte alltid varit värt. Finns det ingen idé bakom blir det bara en effekt. Men nu försökte vi undersöka intimitet, vad är det? Det var skönt att kunna luta sig mot Lisa där, hon är ett geni och så noggrann med alla detaljer.
De pratade mycket om att fåfänga inte fick stå i vägen.
– Jag försökte vara modig även där och bantade inte och tränade inte. Nu är jag en ganska "normig" person men det finns ju ett superanorektiskt ideal för kvinnor på film och den bilden försökte jag göra lite uppror mot.