Niklas Hultberg har redan uppfyllt sin ena dröm: att bli stridspilot - men det betyder inte att den 31-årige "Idol"-deltagaren har nöjt sig. Nu hoppas han på att sälja ut arenor världen över, men först väntar ytterligare ett avsnitt av TV4:s talangprogram.
Veckans tema är 80- och 90-tal, och Niklas Hultberg har valt att sjunga John Farnhams "You’re the voice".
– För mig betyder den här låten att vi alla har kraften att förändra, dels våra egna öden och dels alla svårigheter världen står inför. Min flickvän har inspirerat mig till att vara mån om djur och natur. Jag har varit stridspilot, sett krigets delar och hjälpt till att försvara Sverige. Med musiken tänker jag att man har kraften att förändra för att man syns och hörs, säger han.
"Hemsk upplevelse"
Karlskronabon började spela piano med sin morfar som liten, därefter har musiken följt med honom som en hobby. Efter lumpen sökte han till stridspilotutbildningen och tillbringar numera arbetsdagarna tusentals meter upp i luften.
Och visst finns det likheter mellan flygplanslivet och artistyrket.
– Man har kort tid på sig att prestera så bra man kan, det har jag med mig från stridspilot-yrket. Flyger man i backen har man gjort fel, då har man inte presterat jättebra. Att sjunga fel toner här och var, det vill man inte heller, säger han.
Niklas Hultbergs sånginsatser har kritiserats flera gånger av juryn flera under fredagsfinalerna. Att bli bedömd i live-tv är långt ifrån hans favoritdel av tävlingen.
– Det är en hemsk upplevelse, jag är väldigt självkritisk. Min inre röst säger ofta att jag inte räcker till. När man hör det från några som är väldigt högt ansedda, då spär det på den rösten.
"Ska inte vara elak"
Han är särskilt kritisk till att juryns kommentarer inte alltid är konstruktiva.
– Som Alexander (Kronlund) sade, "Vad tur att tiden är slut, då behöver jag inte sitta och vara elak". Men det här ska inte handla om att sitta och vara elak, alla vi som är kvar är superduktiga, de ska bara försöka lyfta oss, säger Niklas Hultberg.
Att han trots allt kan hantera kritiken på ett sansat sätt tror han beror på stridspilotutbildningen.
– De tar in folk som är väldigt duktiga på att stänga av sina känslor. När det väl smäller till och blir jättehög stress ute i planet måste man kunna stänga av allting och fokusera på det som är viktigt, säger han.