It-boom och sprickande bubbla i ny utställning

Netscape, Spray, Icon och Boo.com.

Internetsurfning anno 1996, när it-bubblan hade börjat växa i Sverige. Arkivbild.

Internetsurfning anno 1996, när it-bubblan hade börjat växa i Sverige. Arkivbild.

Foto: Morten Holm

Kultur och Nöje2020-04-14 08:05

Internetboomen kring millennieskiftet ekar av dåtidens hajpade namn och via den nya utställningen "Boomen, bubblan och det svenska it-undret" kan man på Internetmuseum frossa i nostalgi över en tid för inte så länge sedan, då internet varken hade bilder, filmer, länkar eller sidor.

Däremot fanns det gott om svenska entreprenörer som visste att internet skulle förändra allt. It-boomen var ett faktum – liksom kraschen som skakade börsen under 947 dagar av nedgång.

"När bubblan sprack rasade börsen, företag gick i konkurs och småspararna tog den största smällen. Den nya utställningen skildrar hur vi hamnade där, it-bolagen som startade i slutet av 90-talet, den nya affärslogiken, och att Leif "Loket" Olsson på bästa sändningstid i TV4 lärde svenskarna vad det innebar att köpa Telias ”folkaktie”. Men framförallt berättar utställningen vad dåtidens entreprenörer och idéer har betytt för det som i dag kallas det svenska it-undret", säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen om utställningen.

Internetmuseums utställning ”Boomen, bubblan och det svenska it-undret” är digital och öppnar tisdagen den 14 april på internetmuseum.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!