“Jobbar för att folk ska behålla biljetterna”

Coronapandemin har fått arrangörer och biljettdistributörer för konserter och andra evenemang att gå på knäna. Och inte blir det bättre efter ARN:s beslut om återbetalningar.

"Det är tuffa tider, men vi kommer att överleva", säger Niclas Lindeberg, vd på Tickster. Arkivbild.

"Det är tuffa tider, men vi kommer att överleva", säger Niclas Lindeberg, vd på Tickster. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Kultur och Nöje2020-06-15 19:45

Beskeden från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är tydliga: trots att det är en extraordinär situation har kunderna rätt till att få pengarna tillbaka vid inställda evenemang – om inget annat är skrivet i avtalet.

Enligt ARN kan en arrangör inte heller bara flytta på datumet av arrangemanget, utan det måste accepteras av kunden. Det här får många arrangörer att skaka på huvudet.

– ARN har bara ett perspektiv i frågan. Det är väldigt speciella omständigheter, där arrangörer varit tvungna att flytta fram säkert tusentals konserter. ARN skulle kunna se på frågan bredare och se helheten, både för konsumenterna och arrangörerna i framtiden, säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

"Viktigt att få ha kvar pengarna"

Men som det ser ut nu är det många som väljer att behålla sina biljetter för framflyttade konserter, enligt Pihlgren.

– Många vill stötta konserter och arrangörer och vill hellre vänta tills man får hålla evenemanget igen istället för att få pengarna tillbaka.

Organisationen har drygt 200 medlemmar, däribland Sweden Rock, Way Out West, Storsjöyran och Eksjö stadsfest.

– Arrangörer jobbar för att folk ska behålla biljetterna. Att återlösa biljetter tar ju tid. Ofta har man redan lagt ned kostnaden för det framflyttade evenemanget. Då är det viktigt att få ha kvar pengarna, för annars får man börja om från början.

– Men vi som bransch behöver få information om hur och när vi får starta, inom våra verksamheter behöver man planera i förtid. Jag förstår att det är jättesvårt att ge oss besked, men vi behöver veta, fortsätter Pihlgren.

Försöker genomföra återköp

Svensk Live är långt ifrån ensamma i stormen. Men för biljettförsäljaren Tickster skakar inte ARN:s beslut om verkligheten mer än vad coronapandemin redan har gjort.

– Det kommer nog inte påverka oss mer än den nuvarande verkligheten påverkar oss. Vi har levt med detta sedan starten. Vi arbetar aktivt med våra arrangörer med att försöka genomföra återköp men också erbjuda andra alternativ, säger vd Niclas Lindeberg.

Han tycker samtidigt att det är en “jättebra vägledning” att man godtar avtalsvillkoret om att arrangören kan få behålla en viss del av summan om det redan står i avtalet.

– Det är tuffa tider, men vi kommer att överleva. Vi hoppas på signaler om att vi snart kan öppna upp för fler besökare där det kan vara lite mer reglerat på plats så som avstånd mellan besökarna eller liknande lokala regelverk, säger Niclas Lindeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!