På den fiktiva platsen Björnstad, någonstans i Norrbotten, betyder ishockeyn allt. Ishockeyn och fabriken, vars maskineri håller hela orten levande. Det tidigare NHL-proffset Peter Andersson (Ulf Stenberg) återvänder till bygden för att träna juniorlaget – och när klubbens stora ungdomsstjärna blir anklagad för ett grovt övergrepp sätts allt i gungning.
Den första delen av succéförfattaren Fredrik Backmans roman om Björnstad, som serien bygger på, kom 2016.
Serien är inspelad i Gällivare, Övertorneå, Haparanda, Kalix, Malmberget och Kiruna. Orter som i serien är täckta med ett tjockt lager snö och där termometern ofta visar under 25 minusgrader.
– Det kändes viktigt att skildra en plats där kylan och snön illustrerar hotet att gå utanför gemenskapen. Rör du dig utanför stadskärnan vid fel tidpunk riskerar du att dö. Undertexten är: håll dig till gruppen och avvik inte för kollektivets bästa, säger regissören Peter Grönlund, och fortsätter:
– Det känns också fint att närma sig den norrländska gruvindustrin och fabriksindustrin, att placera berättelsen på en plats där man sätter sin tilltro till att ett antal människor ska bära bygden på sina axlar – en bygd som riskerar att vinna eller försvinna avhängigt av hockeylagets framgångar, säger han.
En liknande manlighet
Liksom i Peter Grönlunds tidigare filmer "Tjuvheder" och "Goliat" blandas amatörskådespelare och proffs. Skådespelarna som utgör ishockeylaget är rekryterade i Norrbotten och pratar med liknande schvung i diftongerna.
– De får näring av varandra och ger varandra näring, det är viktigt att hitta personer med förankring i miljöerna, konstaterar regissören.
Ulf Stenberg, som spelar det återvändande NHL-proffset, är själv född i norrbottniska Boden, men uppvuxen i Umeå. Han känner igen sig i sin rollfigur.
– Manligheten som Peter Andersson besitter, den har jag kanske till stora delar i mig själv, sedan har jag väl försökt att bryta mig loss från det och försöker kontinuerligt att utvecklas som människa och man, säger han.
I serien är machokulturen närvarande i skolkorridorerna, rinken och inte minst i omklädningsrummet.
– Jag tycker att det är en feministisk serie ur ett manligt perspektiv. Den rör frågor kring manlighet, manlig identitet och machokultur. Även om det är en fiktiv berättelse är det inte någonting nytt, det här har återupprepat sig i historien gång på gång, säger Ulf Stenberg och fortsätter.
– Det kan vara naivt, men jag tänker att den här serien har en ambition att förändra samhället, om än i det lilla.
"Kan inte blunda"
Både Ulf Stenberg och Peter Grönlund har tidigare arbetat med att skildra kriminalitet i konsten. Ulf Stenberg i föreställningen "Bye bye bror" och Peter Grönlund i "Goliat", bland annat. De menar att det finns starka likheter mellan den världen och hockeyn.
– Dels en manlighetsnorm som är svår att leva upp till och lätt blir destruktiv, och dels en jakt efter gemenskap och att få tillhöra någonting. En lagsport är den ultimata gemenskapen för vissa, medan en gängtillhörighet är slutstationen för andra, säger Peter Grönlund.
TT: Hur tror ni att ishockeyvärlden reagerar på tv-serien?
– I en dramatisering finns det alltid tillspetsade situationer som driver dramat framåt, men man söker ändå en kärna av sanning. Jag tror att hockeyvärlden och de som är insatta i hockeykulturen inte kan blunda för att det här är en del av verkligheten, säger Peter Grönlund.
– Jargongen i omklädningsrummen i serien skiljer sig inte från den i omklädningsrummen när jag gick i skolan, säger Ulf Stenberg.
Serien har premiär den 18 oktober på HBO Nordic.