Konstnärsnämnden riktar kritik mot krisstödet

Första omgången kulturstöd har kritiserats för att ha hamnat hos redan välbeställda artister. Nu har reglerna ändrats – men fortfarande finns stora problem.
–Jag tror att det här gör det ännu svårare, säger Konstnärsnämndens direktör Anna Söderbäck.

Kultursektorn är i stort behov av stöd med anledning av coronapandemin. Konstnärsnämnden har kritiserats för hur deras del av krisstödsmiljonerna fördelades. Arkivbild.

Kultursektorn är i stort behov av stöd med anledning av coronapandemin. Konstnärsnämnden har kritiserats för hur deras del av krisstödsmiljonerna fördelades. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Kultur och Nöje2020-07-03 14:05

Diskussionen om huruvida krisstödet till kulturen har hamnat i rätt fickor har gått varm den senaste tiden. Regeringen har nu strukit kriteriet om inkomstbortfall men Konstnärsnämnden är kritisk mot hur uppdraget kommunicerades från första början.

– Jag tror inte att vi hade hamnat här om vi inte hade fått en muntligt uttryckt vilja från regeringen att vi skulle omfatta hela branschen, säger Anna Söderbäck.

Konstnärsnämnden är en av de institutioner som fått i uppdrag att fördela krisstödet på 500 miljoner kronor. I förordningen fanns kriterier om inkomstbortfall på grund av covid-19, ekonomiskt behov och konstnärlig kvalitet.

Anna Söderbäck säger att ekonomiskt behov är ett av deras vanliga kriterier, men att det i det här uppdraget – där de ursprungligen skulle fördela 70 miljoner kronor – var uttalat från regeringens sida att kriteriet om inkomstbortfall skulle prioriteras.

– Pengarna var till för att täcka och kompensera inkomstbortfall, och det har vi gjort. Men redan initialt i dialogerna med Kulturdepartementet så flaggade vi för att många skulle ha svårt att verifiera sina inkomstbortfall och så har det blivit också, säger Anna Söderbäck.

Ännu svårare

I slutet av juni beslutade regeringen att stryka kriteriet om inkomstbortfall ur förordningen för de ytterligare 20 miljoner kronor som Konstnärsnämnden ska fördela. Anna Söderbäck menar att det kan vara positivt för mindre aktörer som ofta saknar avtal och har svårt att bevisa inkomstbortfall, men hon är också orolig för att det nu ska bli ännu svårare att fördela stödet rättvist.

– Jag tycker att det är ett jättestort problem. Jag tror att det här gör det ännu svårare, nu tror alla att de kan få de här pengarna.

Det var just att krisstödet skulle nå ut så brett, långt utanför Konstnärsnämndens vanliga bidragssökande, som var en av svårigheterna, säger Anna Söderbäck.

– Det var tydligt att vi inte skulle begränsa oss, vi skulle omfatta de som normalt sett inte får bidrag av oss, ingen skulle ställas utanför. Det betydde ju att det var till exempel bröllopsfotografer, en del clowner och ståuppare och andra som normalt sett aldrig skulle söka hos oss, och där till den här kommersiella delen som aldrig skulle söka pengar hos oss annars, för de klarar sig ändå. Men nu har ju alla det svårt.

"Vi är nöjda"

Helene Öberg, statssekreterare hos kulturminister Amanda Lind, säger att anledningen till att kriteriet om inkomstbortfall har strukits är för att säkerställa att även mindre aktörer utan tydliga avtal ska kunna kompenseras. Hon ser risker med att de 20 miljoner kronor som finns kvar att fördela nu öppnas upp för ännu fler aktörer, men menar att det också är en kris som slagit brett.

TT: Hur ska Konstnärsnämnden kunna göra en rättvis fördelning när ännu fler innefattas?

– Nu har de ju två kriterier att förhålla sig till, konstnärlig kvalitet och ekonomiska behov. Sen är det klart att behovet är enormt mycket större än vad de här miljonerna kan möta, men det finns ju en grund i beslutet om hur man ska kunna prioritera.

TT: Är ni nöjda med hur krisstödet fördelats hittills?

– Ja. Vi är nöjda med våra kriterier. Vi hade tre likvärdiga kriterier, sen är det myndigheterna som ansvarar för att fatta beslut i varje enskild ansökan. Men vi kan ändå se att det övergripande syftet har uppnåtts. Man har nått ut väldigt brett och till många aktörer, och det har varit viktigt för oss.

Hålla ihop

Konstnärsnämndens Anna Söderbäck menar att de har följt uppdraget och behandlat alla sökande lika utifrån det, men att hon förstår att det sticker i ögonen hos många, inte minst mindre kulturaktörer, när personer med miljonbelopp i sina bolag tilldelas stöd. Men hon framhåller att den största delen av pengarna ändå hamnade rätt, och att det stora problemet är att det statliga stödet till kulturen är för litet.

– Vi blir inte hjälpta av att vi slår på varandra. Vi behöver hålla ihop mer än vad vi gör just nu, och säga utåt att det är alldeles för lite pengar. För det är alldeles för lite pengar.

Helene Öberg förstår att kultursektorn ropar efter mer men tycker inte att regeringen gör för lite.

– Krisen har slagit hårt och brett. Jag tycker att regeringen har fattat beslut om ganska stora belopp till kulturlivet, men vi är medvetna om att behoven är mycket större, säger hon.

Men Anna Söderbäck menar att de ytterligare 20 miljonerna inte räcker långt, särskilt inte när kriteriet om inkomstbortfall har tagits bort.

– Det enda jag kan säga om hur vi ska fördela de här pengarna är att jag inte vet. Och jag tycker inte att jag har fått något bra svar riktigt. Hur vi än gör kommer vi att få kritik.

Fakta: Turerna i kritiken

I en artikel i Aftonbladet den 25 juni uppmärksammades att flera stora artister tagit emot bidrag från Konstnärsnämnden, pengar som vissa anser borde ha gått till mer behövande konstnärer. Jill Johnson, Benjamin Ingrosso och Dregen är några av de artister som har kritiserats.

Diskussionen tog snabbt fart och Tommy Körberg var en av dem som uttalade sig. "Har man omsättning på miljoner i sitt bolag ska man inte hålla på att söka massa stöd. Det är det dummaste jag varit med om", sa han i en intervju med Aftonbladet.

Jill Johnson, som enligt årsredovisningen 2018 hade tillgångar på över tio miljoner kronor i sitt bolag, och som fått beviljat stöd på 50 000 kronor slog ifrån sig, och skrev i sociala medier att hon inte skäms och att hon har ett ansvar gentemot sina medarbetare.

Några artister valde att lämna tillbaka det bidrag de beviljats, bland andra Nanne Grönwall. Och Benjamin Ingrosso skänkte sitt bidrag till sina musiker och sitt crew.

En grupp frilansande artister och musiker startades ett upprop och en namninsamling med ett sjuttiotal underskrifter, där de efterfrågade tydligare krav som även tar hänsyn till tillgångar och sidoinkomster.

En del av kritiken har också handlat om att många mindre aktörer har svårt belägga inkomstbortfall på grund av covid-19, eftersom de många gånger saknar tydliga avtal. Därför har det i vissa fall varit lättare för större aktörer att ansöka om och beviljas stöd.


Fakta: Regeringens stödpaket till kultur

I mars gav regeringen besked om ett krispaket till kulturen på 500 miljoner kronor. Därefter fattades beslut att pengarna skulle fördelas bland annat genom en ny förordning om statligt stöd för kulturevenemang som har ställts in eller skjutits upp med anledning av covid-19.

Konstnärsnämnden fick i uppdrag att fördela 70 miljoner kronor, och nu ytterligare 20 miljoner kronor som omfördelats från Kulturrådet.

Kulturrådet fick i uppdrag att dela ut den största delen av stödet, 370 miljoner kronor. Av dessa har de hittills fördelat 1 500 stöd på sammanlagt 330 miljoner kronor. Alla som sökte och som uppfyllde kraven beviljades. För Kulturrådets stödpengar finns inga begränsningar vad gäller bolags tidigare vinster, men däremot en särskild paragraf om att bidraget inte får användas till framtida vinstutdelning. Kulturrådet kommer att göra stickprov under hösten för att säkerställa att så inte sker.

Sveriges författarfond fick 10 miljoner kronor att fördela och Svenska Filminstitutet fick 50 miljoner kronor att fördela till framför allt biografer och filmfestivaler som drabbats ekonomiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!