Det finns ingen publik på plats i Berwaldhallen när Sveriges Radios Symfoniorkester repeterar inför föreställningen. Ändå kan de bara vara halva styrkan, på grund av regeringens förbud mot sammankomster på mer än 50 personer. I mitten står dirigenten Hans Ek, som har gjort sig ett namn genom att tolka populärmusik i klassisk tappning.
Tidigare har han till exempel samarbetat med Anna Ternheim och Radiosymfonikerna, och innan dess tog han sig an David Bowies Berlintrilogi. På fredag sänder P2 hans "Dance music symphony", och programmet inleds med Kraftwerks "Franz Schubert", specialskrivet för föreställningen efter gruppmedlemmen Florian Schneiders död.
– I och med att Florian Schneider gick bort ville vi framföra någonting med Kraftwerk, som ett separat nummer innan symfonin, berättar Hans Ek, som är ett stort fan av den tyska gruppen.
Böt riktning efter skadan
Föreställningen består sedan av tre satser, eller remixer, med dansmusik från 20 år tillbaka och fram till i dag: från Massive Attack, Chemical Brothers, via Skrillex och The Knife, till Avicii och Swedish House Mafia.
– Jag har alltid varit intresserad av dansmusiken. Det finns en stor bredd, dels den rena hitgrejen, dels den experimentella sidan, hela electronicavärlden. Just att det samsas i samma rum, både hög konstnärlig ambition och funktionell dansmusik, säger Hans Ek.
Själv spelade han både fiol och elbas i sin ungdom, men musicerandet stoppades när han under ett av sina år på Musikhögskolan skadade armen.
– Så jag fick sluta spela och börja skriva arrangemang, och i rollen som arrangör behövde man inte nischa in sig. Spelar man fiol på Musikhögskolan måste man spela den klassiska repertoaren, men som arrangör är det inte bundet till att syssla med en viss musik, säger han.
"Billie Eilish skulle göra sig bra"
Den musik som vanligtvis spelas i Berwaldhallen kan tyckas vara långt bort från Aviciis lättillgängliga hitdängor, men enligt Hans Ek har den klassiska musiken fler likheter med den elektroniska än man kanske först tänker.
– Den har många kvaliteter och uttryck som passar bra för orkestern, som de väldigt långa förloppen, att det kan ta 20 minuter för ett nummer. Det är också där orkesterns klang kan få komma till uttryck, säger han.
TT: Vilken artist på Billboardlistan skulle du helst samarbeta med?
– Billie Eilish om jag får välja fritt, för hennes mörka värld och hennes sätt att sjunga. Både för det hon har gjort tidigare och hennes Bond-låt. Billie Eilish skulle göra sig grymt bra i en orkester.
Ingen publik kommer att vara på plats under förställningen, som sänds på Berwaldhallen Play och i P2. Men Hans Ek är trots allt glad att "Dance music symphony" går att genomföra.
– Det är onekligen en väldigt speciell känsla att få jobba med musik när jag vet att de flesta av mina kollegor inte har den möjligheten, säger han.