Tv-kanaler och strömningstjänster bombarderar publiken med nya tv-serier och konkurrensen om upphovspersoner beskrivs av många i branschen – åtminstone före coronakrisen – som stenhård.
Men när det är dags att prisa tv-branschen på Kristallen finns bara tre drama-kategorier: bästa tv-drama och bästa manliga och kvinnliga skådespelare i en tv-produktion.
Kategorier saknas
Mattias Bergqvist, tv-expert på Spoiler alert, Expressens tv-blogg, tycker inte att Kristallen räcker till längre.
– Absolut inte. I en tid som denna när svensk dramaproduktion är bättre än någonsin är det pinsamt att det som kallas Sveriges största tv-gala inte prisar alla dem som gör detta möjligt, säger han och fortsätter:
– Regissörer och manusförfattare står längst fram i ledet, men det är väldigt många andra yrkeskategorier som också borde lyftas fram. Och det borde finnas birollskategorier. Det är skandal att Gustav Lindh inte är nominerad för "Älska mig" eller att Michael Higgins inte kan vinna för sin scenografi i "Vår tid är nu".
"Känns irrelevant"
Författaren och manusförfattaren Cilla Jackert ("Molanders", "Enkelstöten", "Vår tid är nu") tycker att det är hög tid att modernisera galan.
– Det blir konstigt när det bara är en yrkeskategori som får ett pris. De nominerade skådespelarna jobbar inte i ett vakuum. Bakom dem finns en bra produktion och jag vill hävda att publiken är intresserade av olika kreatörer i dag.
TT: Hur hög trovärdighet har den här galan?
– Jag vill inte ta ifrån folk glädjen i att vara nominerad, så klart ska de vara glada. Men det känns lite irrelevant. Man skulle behöva hitta på något för att modernisera, skapa ett nordiskt pris eller slå ihop den med Guldbaggegalan, säger Cilla Jackert.
"Skevt från start"
Tanken med Kristallen är att "belöna det bästa inom svensk television" och bakom priset finns stiftelsen ”Det svenska tevepriset", som grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och branschorganisationen Film & tv-producenterna.
En återkommande kritik mot galan är dock att "det bästa" inte alltid är vad som i slutändan prisas, utan att nomineringsförfarande i stället präglas av att alla kanaler ska vara representerade i de största kategorierna.
– För mig har Kristallen alltid haft liten trovärdighet just på grund av hur den är upplagd. Det är skevt redan från start och det är uppenbart att man delar upp nomineringarna så att alla kanaler och produktionsbolag blir nöjda, att det finns ett "alla ska med"-tänk, säger Mattias Bergqvist.