Siri Reuterstrand, ordförande i Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, FSK, vittnar om stor oro bland föreningens medlemmar.
– Det här kan få stora konsekvenser för många av oss, säger hon.
FSK har drygt 100 medlemmar, dels små nätbaserade tidskrifter som hankar sig fram med hjälp av olika stödpengar, men också större, tryckta tidskrifter som är beroende av sålda lösnummer, prenumeranter och annonsörer.
– De riktigt små tidskrifterna drivs ofta ideellt av frilansare, men nu förlorar upphovsmännen uppdrag på annat håll och har kanske inte råd att lägga tid på den här sortens gratisjobb, säger Siri Reuterstrand.
Svårast för de stora
Samtidigt tror hon att det är de små tidskrifterna som kan klara sig bäst – det är de större som riskerar att drabbas hårdast. I spåren av coronaviruset har försäljningen av lösnummer störtdykt och annonsörerna håller i sina pengar.
– Små tidskrifter är vana vid små marginaler. Det är svårast för de tidskrifter som har bättre ekonomi, som är vana vid att det kommer in pengar varje månad, säger Siri Reuterstrand.
Liten eller stor – en sak som drabbar alla kulturtidskrifter är att de måste ställa in sina evenemang.
– För de allra flesta av oss betyder releasefester, mässor och andra evenemang viktiga extrainkomster. Det är även viktiga tillfällen att visa upp sig och värva nya prenumeranter, säger Siri Reuterstrand.
Tidskriften Bild & Bubbla, som förra året utsågs till Årets kulturtidskrift, ser inställda evenemang som den största faran.
– Vi är beroende av våra prenumeranter. Varje år faller det bort några, så vi måste värva nya. Det gör vi på olika evenemang, inte minst på Bokmässan i Göteborg och på Stockholms internationella seriefestival. Brinner de inne kan det bli tufft, säger Fredrik Strömberg, tidningens chefredaktör.
Rädda en kulturtidskrift
I dessa dagar räknas varje prenumerant, och FSK uppmanar läsare att skaffa stödprenumerationer för att rädda landets kulturtidskrifter. Men det kan också bli avgörande med stöd från statligt håll om Sverige ska få behålla sin rika flora av kulturtidskrifter.
– Just nu är det svårt att säga vad som skulle vara effektiva insatser. Men kulturtidskrifter är ofta kostnadseffektiva. Vi har en förmåga att göra mycket av lite pengar. Spontant tror jag att stöd till ensamföretagare skulle betyda mycket, säger Siri Reuterstrand, som själv driver den nätbaserade kulturtidskriften Alba.