– Det som är viktigt just nu är konsten att blicka framåt. Vi vill verkligen komma tillbaka efter sommaren, men att det görs med ett stort ansvar. Vi jobbar med olika scenarier för att det ska kunna fungera, säger vd:n och operachefen Birgitta Svendén.
Säsongen inleds med Kungliga Balettens "Les ballets Suédois", ett program som hyllar det svenska kompaniet i Paris som grundades av Rolf de Maré. Planerad premiär är den 4 september.
– Om världen plötsligt skulle bli normal efter sommaren så spelar vi föreställningarna som de är planerade. Vi har tittat igenom hur en salong måste se ut om det då finns en maxnivå på 500 personer. Där har vi gjort ett gediget arbete för hur det ska se ut om man ska ta sig in och ut ur salongen. Det kan bli nödvändigt att korta ned föreställningen och på så sätt undvika pauser, säger Birgitta Svendén.
Kan göra om
Musikern Rufus Wainwrights opera "Prima Donna" har endast satts upp vid ett par operahus tidigare. Nu planerar Kungliga Operan i Stockholm en premiär den 26 september.
– Jag har pratat med Rufus som nu sitter och skriver om materialet, som i dag är komponerat för stor orkester, då vi måste hålla avstånd mellan musikerna som sitter i orkesterdiket.. Då är den hanterbar och dessutom fin i sammanhanget eftersom den handlar om en firad sångerska som tappat sin röst och sitter isolerad i sin våning. Att vi lever i samma situation runtom i världen speglar att man plötsligt inte kan leva som man har gjort tidigare.
Planerar delvis
Kungliga Operan planerar delvis för att restriktionerna lättar från dagens förbud mot sammankomster på över 50 personer. I och med att strömningstjänsten Operan Play har blivit en succé öppnar man också för att fler föreställningar ska kunna strömmas där.
– Vårt hopp är att vi ska kunna säga att vi öppnar för 500 i publiken. Kan vi göra det så vet vi att vi kommer att kunna kommunicera med vår publik live. Men skulle det bli ännu färre, så blir det svårare. Vi kan inte förvänta oss att det vänder över en natt. Men i den bästa av världar har vi möjlighet att faktiskt öppna för 500 människor i publiken. Men då måste vi begränsa antalet artister och musiker. De flesta operor har 60–70 musiker som vi måste skydda och se till att de håller avstånd, säger Birgitta Svendén.
TT: Vilka föreställningar har ni hopp om att de ska kunna spelas utan inskränkningar?
– Om man får drömma, så har vi "Svansjön" i december. Det är ett stort verk som kräver hela balettkompaniet. Sedan är vårt uppdrag att spegla samhället och där har vi en nyskriven opera, "Löftet", som behandlar Förintelsetiden. Vi ser att de här frågorna är dagsaktuella här och nu och den har urpremiär på Förintelsens minnesdag den 27 januari 2021.