En gång i tiden följde de flesta poddarna en nästintill allenarådande mall: En eller flera personer sitter och pratar, kanske handlar det om veckan som har gått eller om en ledsen tanke. Det formatet existerar fortfarande, men är långt ifrån ensamt i kampen om lyssnarna i höst. Framöver kommer det att bli allt vanligare med mindre navelskåderi och att vardagsbetraktelserna knyts an till en kunskaps- eller bildningsambition, som i podden "Dumma människor", som Josephine Forssjö lyfter fram som ett exempel.
Mindre krim, mer humor
Acasts statistik visar att intresset för den uppsjö av krimpoddar som dök upp i svallvågorna av podcastsuccén "Serial" börjar mattas av. Trots det är dramaturgin och berättarstilen från den genren här för att stanna.
– Vi kommer inte att orka med lika mycket "true crime". I allmänhet kommer nog intresset att öka för feelgoodpoddar och humor. Vi vill inte in i mörkret, vi vill ut till ljuset, säger Josephine Forssjö.
– Men lyssnarna har vant sig vid produktionsnivån, och vi ser att man fortsätter med de välberättade intressanta händelserna, där berättarstilen lånas från "true crime"-poddar till andra genrer.
Tror på drama
Johan Seidefors, innehållschef på Spotify som satsar stort på poddar, säger att en genre som är på väg att slå är drama i podcastformat.
– Jag tror personligen väldigt mycket på det manusbaserade berättandet. Vårt första egna dramaprojekt är i gång. Sådant tar längre tid att utveckla än andra poddar, där fungerar det mer som en tv-serie eller film. Det krävs en manusbearbetning, en bra ensemble och en tanke på vilken roll ljudet spelar eftersom man inte har något visuellt att vila mot när man lyssnar, säger han.
Sveriges Radio har producerat ljuddramer i några år, men i Sverige har genren ännu inte slagit på bred front på samma sätt som den är på väg att göra i USA, där produktioner som "Homecoming", "The left right game" och "Dirty Diana" lockar stora namn från Hollywood.
– Vi tror att den världen kommer att bli större och viktigare framöver. Förhoppningsvis blir det något som lockar fler manusförfattare och skådespelare och på sikt blir mer likt tv-streamingvärlden, säger Seidefors.
Erotik i ljudform
Två andra ämnen som spås bli populära i höst är självhjälp – och erotik. Acast förvärvade nyligen den fransk-engelska podden "Voxxx", vars innehåll beskrivs som "hälften mindfulness, hälften onaniinstruktioner". Lägg där till faktumet att Blanchestories, Skandinaviens första plattform för så kallad audioerotik, lanseras i oktober som en indikation på en växande trend.
– Vi tror på fler erotiska poddar. Hela den branschen bör ta sig in i ljud mer allmänt, men det vi har sett nu är mer erotiska berättelser med skådespelare och ljudeffekter, säger Josephine Forssjö.