Den som under onsdagen har besökt nätbokhandeln Adlibris lär inte ha missat att en ny bok av Camilla Läckberg har släppts.
Hela sajtens startsida, från toppen till botten, pryds av en enda bok – "Vingar av silver". Underkategorier som "redaktionens tips" och "populära produkter" visar endast boken i fråga.
Vad som vid första anblick kan tolkas som att något gått fel på sajten är i själva verket en reklamkupp från Läckbergs förlag Forum i samarbete med Adlibris.
– Vi tyckte detta var en rolig grej att testa tillsammans med förlaget. Det är andra gången vi gör en så kallad take-over, där vi lyfter en enda bok på hela startsidan, säger Elias Vieglins, PR-ansvarig på Adlibris, till Boktugg.
Tilltaget har mött kritik från flera håll. Bland annat i ett inlägg på Facebook som publicerats av Ordfronts förlagschef Pelle Andersson. Han beskriver det hela som "osmakligt" och "provocerande".
"Vi vill ju ha mångfald, yttrandefrihet och en kakofoni av röster, en vild blandning, en kör, en symfoni ett hallaballo – inte en ful grå bok över hela läsarsverige", skriver han i inlägget, som gillats av flera litteraturkritiker och förläggare.
Simon Brouwers, vd och förläggare på Mondial, säger i en intervju med Svensk Bokhandel att det är problematiskt att båda parterna i samarbetet, Forum och Adlibris, ingår Bonnierkoncernen.
– Sällan har Bonniers totala dominans på bokmarknaden visualiserats tydligare än i dag, säger han.
Adlibris har under dagen bemött kritiken med att säga att försäljningen av andra böcker inte påverkas av reklamkampanjen i fråga.