Franska teatrar har flitigt satt upp Lars Noréns pjäser och han regisserade också där själv. För den franska nationalteatern Comédie-Française i Paris skrev han "Pouissière", (damm eller stoft), den sista delen i en pjästrilogi om åldrande. Norén satte också själv upp dramat på den franska teatern.
Knut Hoem, kritiker på norska NRK, beskriver Lars Norén som den store dramatiken i Norden jämte Jon Fosse.
– Den första pjäsen jag såg av honom var ett klassiskt familjedrama, "Tiden är vårt hem". Jag blev helt slagen till marken av hur skoningslöst ärlig och sann hans skildring av personerna var, säger Hoem till NRK.
Hoem menar att Norén under senare år har närmat sig sin norske kollega Jon Fosse både i uttryck och existentiell tematik. Tyska Der Tagesspiegel jämför i stället Norén med August Strindberg men berättar också att Norén själv i en intervju med den tyska tidningen beskrivit Strindberg som "obehaglig skolläsning", uppger SVT. Norén sade sig i stället föredra Ibsen för hans glasklara dramaturgi. Strindberg däremot gav Norén en upplevelse av att störta in i kaos.
SVT citerar även den katalanska tidningen El Periodico som framhåller att Norén hade en egen, gåtfull stil med mycket svärta: ”Hans verk kretsade oftast runt familjerelationer, fädernas tyranni, barnens uppror, sexuella avvikelser och galenskapen som ständigt hotar”.