– Målet var att skapa en spänningsfilm, att det skulle kännas som en thriller, säger regissören Dag Johan Haugerud till TT.
När "Barn" visades på filmfestivalen i Venedig förra året var Dag Johan Haugerud och Henriette Steenstrup, som spelar den kvinnliga huvudrollen, nervösa inför det kommande Oscarsbeskedet. Skulle filmen lyftas fram som Norges Oscarsbidrag? Svaret blev nej, juryn valde i stället "Ut och stjäla hästar". Men bara några månader senare fick Henriette Steenstrup pris som bästa kvinnliga skådespelare på filmfestivalen i Göteborg.
"Känns i kroppen"
Vad är det med den ovanligt långa filmen som gör att den lyckas fängsla åskådaren?
– Vi vet att en speltid på två och en halv timme är jobbigt, det känns i kroppen. Vi ville göra en lång film, inte som självändamål, utan för att berättelsen krävde det. För att komma undan med det, och för att kunna övertyga producenterna, var vi tvungna att hitta en fungerande inneboende dramatik.
Incidenten på fotbollsplanen leder till omvälvande dramatik i den Osloförort där handlingen utspelas. Hemligheter och otroheter avslöjas, och inte minst diskuteras om det som hände var en olyckshändelse eller ett medvetet överfall.
– Den heter ”Barn”, men det är en film om vuxna, säger Dag Johan Haugerud.
Ville inte ändra
Det är en film med mycket dialog, och den känns improviserad. Men det var den inte, säger Steenstrup.
– En dialog som är så bra skriven vill man ju inte gå in och ändra i. Samtidigt känner man ju som skådespelare om några ändrade ord här och där kan göra det ännu bättre. Dialogen är ju som den är, den ligger där för oss att arbeta med.
Några av filmens mer dramatiska ögonblick kommer under föräldramöten i skolan.
– Sådana möten är ju så här, säger Steenstrup.
– Dessa möten är väldigt speciella. Det är här föräldrarna känner att nu är det de som kan ta debatten. De engagerar sig, det är laddat, det är spänt, och de är upptagna av det egna barnet.