Les Big Byrd vässar sitt sound

Les Big Byrd följer upp det hyllade albumet "Iran Iraq Ikea" med ep:n "Roofied angels" som släpps i juni. För TT berättar Frans Johansson, Nino Keller och Joakim Åhlund om uteblivna succéer, Sveriges värdelösa rockkultur och hur bandet rekryterade sin nyaste medlem.

Les Big Byrd släpper nya ep:n "Roofied angels" i juni. Från vänster: Nino Keller, Joakim Åhlund, Frans Johansson.

Les Big Byrd släpper nya ep:n "Roofied angels" i juni. Från vänster: Nino Keller, Joakim Åhlund, Frans Johansson.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Kultur och Nöje2020-05-22 09:55

"Hobby (håb´y): Favoritsysselsättning på lediga stunder". Trots ett femstjärnigt gemensamt musikaliskt cv förblir Les Big Byrd definitionen av ett hobbyband för dess medlemmar. Frans Johansson varvar basspelandet med att stå bakom en bardisk och Nino Keller drygar ut kassan genom att bland annat jobba som brevbärare.

Joakim Åhlund lever visserligen på att göra musik, men han lever inte på det här bandet utan måste prioritera annat i första hand.

Inga kompromisser

Fördelen är, enligt Åhlund, att de kan göra "precis vad fan vi vill".

– Independence – oberoende – innebär att det inte finns någon som säger hur vi ska göra eller tjatar på att "nu måste ni följa upp den där enorma succén", eftersom det aldrig blivit någon succé. Efter att vi turnerat genom hela Sverige förra året, utsålt typ överallt, fick vi ändå noll kronor över, säger han.

– Samtidigt är det skönt att man har ett jobb så att man inte behöver kompromissa med någonting annat. Men visst, hade vi tjänat miljoner på det här så hade det varit skönt, säger Johansson.

– Vi skulle lika gärna kunna ses en gång i veckan och ha ett korplag eller binda flugor, eller dricka dyrt oolongte ur gammalt antikt porslin medan vi slickar varandras nypolerade boots, säger Åhlund.

Planerade audition

Det är tre fjärdedelar av Les Big Byrd som tar emot utanför Joakim Åhlunds studio. Keyboardisten Martin "Konie" Ehrencrona lämnade bandet tidigare i år för att fokusera på andra projekt. Hans ersättare Petrus "Vesslan" Fredestad befinner sig i Göteborg.

När han hörde av sig efter nyheten om Ehrencronas sorti fanns ingen tvekan hos de övriga tre. Den nye medlemmen, som också spelar i den likasinnade trion The Exorcist GBG, satte sin prägel direkt.

– Han påverkar musiken mycket. När vi bara jammar är han följsam, men kan även vara ledande. Han tar för sig på ett positivt sätt, säger Nino Keller.

Men det kunde ha blivit annorlunda. Johansson, Keller och Åhlund planerade att ha öppen audition innan Fredestad kontaktade dem.

– Man har ju hört legenden om när Ace Frehley kom till Kiss och hade olika gympadojor på sig och såg ut som någonting katten hade spytt upp, och så fick han jobbet. Det hade varit en kul scen om folk stått och köat för att komma in till oss och stajla med sina skills, säger Åhlund.

Mer techno, mindre gitarr

Petrus Fredestad är med "på ett litet hörn" av den kommande ep:n "Roofied angels", men hans prägel kommer framför allt att höras på framtida släpp. Joakim Åhlund säger att musiken drar åt en ny riktning. Bandet flörtar med techno och det känns bara toppen, konstaterar han.

– Jag har ganska länge velat pusha musiken åt det hållet. Man hör lite på förra albumet, vissa låtar har knappt någon gitarr över huvud taget. Det är jävligt skönt. Vi har alltid gillat monotona grejer.

Les Big Byrds musik har länge beskrivits med ord som "kraut" och "psykrock", men Nino Keller är snabb med att påpeka att influenserna är så många fler. Han hinner däremot inte utveckla resonemanget innan Joakim Åhlund bryter in.

– Det blir ganska tunt och endimensionellt om man bara säger "Vi gillar Neu och därför gör vi Neu-låtar". Man vill ju försöka hitta någon egen grej och uttrycka sig själv, det är vad det handlar om. Vi tar ju minst lika mycket intryck av Hurriganes eller Motörhead som vi tar av Neu. Det är liksom inget kul att bara äta spaghetti varje dag, även om spaghetti i och för sig är riktigt jävla gott.

Fakta: "Sveriges värdelösa rockkultur"

Joakim:

När vi släppte förra albumet gjorde vi en turné i Sverige som var ganska grundlig. Jag vet faktiskt inte var fan vi fick den idén ifrån för det var en riktigt dålig idé.

Frans:

Det var delvis för att vi ville spela mycket för att bli bra på att spela ihop.

Joakim:

Vår tanke var ju typ att om det är så att vi har tio fans i Örnsköldsvik så skulle vi åka dit och lira för dem. Men sedan är ju problemet att Sverige som land faktiskt har en så sjukt värdelös rockkultur. Det är fortfarande så att man super sig dyngrak innan man går ut, för det är så dyrt att dricka ute på stället, så man är så "shitfaced" att man är på gränsen till att inte få komma in. Och så spelar de någon värdelös diarré-musik skithögt innan man går på, alla är drängfulla och försöker ragga på varandra, och det är så otroligt lite fokus på det som är bandet.

Frans:

Jaha, jag trodde det var bandet du pratade om?

Joakim:

Exakt ja! Bandet är så dyng att de knappt kan gå, försöker ragga på varandra och spelar skitdålig diarré-musik. Ha ha.

Fakta: Les Big Byrd

Släppte sin första sjutumssingel på Göteborgsbaserade Dolores Recordings 2007, då under namnet Big Bird.

Består i dag av: Frans Johansson (bas), Nino Keller (trummor), Petrus Fredestad (syntar), Joakim Åhlund (gitarr, studiomagi, sång).

Diskografi i urval: "They worshipped cats" (2014), "Stockholm death star" (ep, 2015), "Liquid sky" (ep, 2015), "Iran Iraq Ikea" (2018).

Nya ep:n "Roofied angels" släpps den 26 juni. Titelspåret släpps som singel 29 maj.

Den 31 maj gör Les Big Byrd en webbsänd spelning på Teatergrillen i Stockholm som går att ta del av på skivbolaget PNKSLM Recordings hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!