Quibi, en sammanslagning av orden "quick" och "bites" (munsbitar), marknadsförs som fartig underhållning för människan på språng.
Vid lanseringen av tjänsten, som än så länge bara är tillgänglig i USA och Kanada, finns 26 originalproduktioner att tillgå i varierande genrer: drama, humor, reality-tv med mera. Och det är tunga namn som ska locka tittarna. Jennifer Lopez, Christoph Waltz ("Inglourious basterds"), Sophie Turner ("Game of thrones"), Jay Leno och Chance the Rapper är bara några av profilerna som syns i produktionerna, som bakom kulisserna även har lockat bland andra Steven Soderbergh, Guillermo del Toro och Sam Raimi.
Hollywoodgigant
Bakom projektet står Hollywoodgiganten Jeffrey Katzenberg, som var ordförande för Walt Disney Studios 1984–1994 och som senare var med och grundade Dreamworks Animation.
Katzenberg, som i en intervju med Variety i fjol sade att mobiltelefoner fortfarande är en outnyttjad marknad för videoströmning, har lyckats samla ihop nästan 18 miljarder kronor från investerare och är övertygad om att små doser på små skärmar är vad konsumenterna törstar efter.
– Jag tror att vi kan vara rätt tjänst vid rätt tidpunkt, säger han till nyhetsbyrån Reuters.
"Möt Quibi, strömningstjänsten i kortformat som ingen behöver just nu", basunerar Rolling Stone ut i en text som påtalar att tidpunkten inte kunde varit sämre.
"Tjänsten lanseras i en värld där ingen är på språng, på väg till jobbet eller i någon sorts behov av det portabla tittandet som Quibi är avsett för", skriver Rolling Stones Alan Sepinwall.
Ensamrätt i två år
Åsikten delas av ett flertal nyblivna Quibi-användare som i sociala medier uttrycker sin frustration över att inte kunna spela upp materialet på sina betydligt större skärmar i hemmen. Åtminstone inte än på ett tag.
Enligt avtalen som sluts mellan Quibi och dess kreatörer har de sistnämnda rätt att efter två års tid sammanställa de korta avsnitten till en längre helhet som sedan kan säljas till andra tjänster.