Miljoner på spel för Sveriges e-sportelit

De tränar hårt och har lyckats hålla i gång trots pandemin. De svenska e-sportstjärnorna Emil Larsson och Erik Wessén tjänar miljoner på proffsliv i Tyskland och USA – och tar sikte på VM i Kina i höst.

Svensklaget Rogue var först i världen med att kvala in till VM.

Svensklaget Rogue var först i världen med att kvala in till VM.

Foto: Michal Konkol/Riot Games

Kultur och Nöje2020-08-22 09:11

Gympass med personlig tränare klockan halv tio. Strategimöte följt av en hel dags träning och videogenomgångar. Lunch och middag lagad av lagets egna kockar.

Erik Wesséns liv som proffs i ett av världens största dataspel "League of Legends" liknar kanske många sportutövares. Men e-sportarnas tillvaro sticker ändå ut med tanke på mängden tid som de behöver lägga ned för att hålla sig på topp. Åtminstone sex timmar om dagen ägnas åt träningsmatcher mot andra topplag, och utöver det förväntas spelarna lägga många timmar på egenträning. Till det kommer strategimöten och videoanalys med tränare och analytiker, från lagets kontor i Los Angeles.

Wesséns karriär började på allvar 2016, kortefter att han tog studenten. Efter att ha nått topprankning online spelade "Treatz" – det spelarnamn han är mer känd som – i flera europeiska lag innan han 2018 fick ett erbjudande från det amerikanska laget TSM.

– Jag hade redan lärt känna flera spelare och coacher i laget, och jag har alltid varit intresserad av att bo i USA. Så det var ett lätt val när jag erbjöds en plats, säger Erik Wessén.

Värt 3,5 miljarder

TSM är ett av världens mest anrika e-sportlag, och i november värderade affärstidningen Forbes organisationen till 3,5 miljarder kronor. Det finns stora pengar även för spelarna – medellönen i den högsta amerikanska ligan LCS är 2,5 miljoner kronor om året.

– Vissa erfarna spelare har mycket mer, och vissa har mindre. Laget betalar även boende och nästan all mat, så mina utgifter är endast enstaka måltider eller saker jag vill köpa till min lägenhet, säger Erik Wessén.

Efter en grundserie där TSM slutade på fjärde plats är nu slutspelet i full gång. Mycket står på spel – nämligen platser i höstens VM.

VM-turnén stoppas

Trots att de flesta följer matcherna på nätet kan e-sporten också locka tiotusentals till arenor, och publiknärvaron har givetvis drabbats av pandemin. Planen var från början att VM skulle turnera genom flera städer, men på grund av virusspridningen blir det en nedbantad version i höst. Alla matcher spelas i Shanghai, och hur det blir med publik på plats har ännu inte meddelats av arrangörerna.

Fyra lag från världens främsta ligor, Europa och Kina, kommer att kvala till VM, samt tre lag från de näst högst rankade ligorna Korea och Nordamerika. Och det är alltså en av de tre platserna från Nordamerika som Erik Wessén siktar på.

– Nu är det fullt fokus på slutspelet, där jag är väldigt säker på att vi kommer att prestera bra. Jag vill inte sätta för mycket hopp till VM än. Hur som helst kommer slutet av året att vara väldigt intressant, med potentiell LCS-final och VM, säger Erik Wessén.

Hoppas på VM-vinst

Än så länge är bara ett lag i världen klart för VM: Europeiska Rogue. Och succén har präglats av Emil "Larssen" Larssons dominans. Den nu 20-årige svensken flyttade i juni 2019 ner till Berlin för att leva proffslivet, men det är först i år det stora genombrottet har skett.

– Jag tror det beror mycket på att jag fått mycket självförtroende genom att spela i ligan. Nu tror jag att jag kan vinna mot vem som helst, säger Emil Larsson.

Tillsammans med lagkamraten Finn Wiestål och coachen Marcus "Blumigan" Blom är Rogue lite av ett svensklag, och hade sett fram emot semifinaler och final i slutspelet i Malmö. Men även det slutspelet stoppades av pandemin.

– Det är extremt surt. Att spela i Malmö arena, där jag varit och kollat på Melodifestivalen, skulle vara riktigt coolt. Förhoppningsvis blir det en final i Malmö i framtiden, säger Emil Larsson.

Europafinalerna kommer i stället att spelas online, och oavsett hur långt Rogue går är laget klart för VM i höst.

– Det ska bli sjukt kul att spela VM i Kina och få möta de asiatiska lagen. Sen hoppas jag såklart på en VM-vinst, jag tror att vi kan göra bra ifrån oss där, säger Emil Larsson.

Fakta: "League of legends"

"League of legends" är ett strategispel som spelas online i lag, fem mot fem. Det förkortas ofta som "Lol". Spelet ges ut av det amerikanska företaget Riot Games, som ägs av den kinesiska techjätten Tencent.

Exakt hur många som spelar "Lol" finns inga officiella siffror på. 2016 berättade Riot Games att antalet personer som spelar varje månad övergick 100 miljoner.

Sedan lanseringen av spelet 2009 har "League of legends" utvecklats till världens största e-sport, sett till antalet tittare. I dag finns proffsligor i många av världens länder, och Sverige är ett framstående land. Störst är dock e-sporten i Asien, och av nio spelade VM-turneringar har åtta vunnits av lag från Kina, Sydkorea eller Taiwan.

VM 2019 avgjordes i Europa, och tävlingen turnerade mellan Madrid, Berlin och Paris. Finalen, där kinesiska Funplus Phoenix tog hem titeln, följdes av 44 miljoner tittare.


Fakta: E-sport

E-sport är en förkortning av elektronisk sport och handlar om tävlingar i spel via dator, konsol eller mobiltelefon. För många spelföretag fungerar tävlingarna som marknadsföring för det egna spelet. Även techjättar som Facebook, Amazon, Twitter, Google och Disney har gett sig in i e-sportbranschen genom stora investeringar.

Några av de största spelen är "League of legends", "Counterstrike", "Dota 2", "Starcraft 2" och "Rainbow six: Siege". En mängd sportlag har gett sig in i e-sporten, från Philadelphia 76ers och Cleveland Cavaliers i USA till Schalke 04 och Besiktas i Europa, och flera allsvenska fotbollslag i Sverige.

Analysföretaget Newzoo bedömer att e-sporten under 2019 totalt omsatte 10,5 miljarder kronor. Den största delen av pengarna kommer från sponsoravtal.

Den spelare som har dragit in mest pengar via turneringsvinster är den danske "Dota 2"-spelaren Johan "N0tail" Sundstein, som i rena turneringsvinster har tjänat runt 60 miljoner kronor, enligt esportearnings.com.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!