"Minecraft dungeons" är ett sidospel i "Minecrafts" universium. Till skillnad från originalet går "Dungeons" ut på att ta sig igenom olika grottor och nivåer, för att där bekämpa fiender och samla på sig föremål, den så kallade dungeon crawler-genren.
– Vi tänkte att dungeon crawler kunde vara en rolig variant av Minecraft, säger Måns Olson vid Mojang, och fortsätter:
– Vi visste samtidigt att vi ville göra en ny upplevelse som är ganska långt ifrån upplevelsen i basspelet.
"Superläsigt i början"
"Minecraft" är Sveriges antagligen största spelsuccé. Fler än 200 miljoner exemplar har sålts, och varje månad loggar 126 miljoner spelare in, en siffra som är än mer imponerande med tanke på att spelet precis har fyllt elva år. Att bygga vidare på de framgångande var skrämmande, medger Olson.
– Det var superläskigt i början, lite mindre läskigt nu. Vi har visat upp spelet på branschmässor och gjort en sluten betaversion. Att se spelarreaktionerna har varit en stor lättnad, säger han.
Utvecklingen började till Nintendos bärbara konsol 3DS, som hade sin storhetstid för ungefär fem år sedan, och var tänkt att ta ett år, men har vuxit och släpps nu till alla aktuella konsoler och pc. Förutom traditionella "Minecraft"-spelare så vill Mojang locka fans som gillar titelns inspirationskällor som "Diablo" och "Torchlight".
– Vi hoppas på att nå de spelare som känner mycket nostalgi för dungeon crawlers, som nu kan njuta av genren tillsammans med sina familjer på ett mer avslappnat sätt, säger speldesignern Laura De Llorens.
Inga klasser
Att det är ett "Minecraft"-spel märks direkt rent utseendemässigt. Den blockiga stilen, fiender och annat från huvudspelet känns igen, medan andra delar helt saknas.
– Det kallas "Minecraft dungeons", men innehåller varken något gruvbrytande (mining) eller byggande/skapande (crafting) per se, säger De Llorens.
I stället så kanaliseras skapandet – det mest centrala i "Minecraft" – i den anpassningsbara spelfiguren. Den definieras inte av klasser – som magiker eller krigare, vilket är traditionellt i dungeon crawler-genren – utan av föremål.
– Om du vill bära en rustning som gör dig väldigt kraftig och ett svärd som gör dig snabb så kan du göra det, och kombinera föremålen med olika förtrollningar som du vill, för att passa just din spelstil, säger Laura De Llorens.
Corona försenade släppet
Att avsluta projektet mitt under coronapandemin har varit utmanande, när alla på Stockholmskontoret var tvungna att börja arbeta hemifrån. Samtidigt har Mojang under projektet byggt upp en vana av att samarbeta på distans, eftersom man har fått hjälp av olika utvecklingskontor runt om i världen. Trots det försenade pandemin spelet med ungefär en månad till den 26 maj, när alla skulle hitta sina nya rutiner.
– Vi kan förhoppningsvis fira släppet – men hemifrån. Det blir ett annorlunda släpp, men vi ser fortfarande fram emot det, säger Måns Olson.