Mörkt med humor när "The outer worlds" växer

Rollspelet "The outer worlds" får en expansion. En ny asteroid ska utforskas – men den speciella humorn hålls intakt.
–Vi vill att folk ska känna att vi utvidgar upplevelsen från huvudspelet, säger regissören Carrie Patel.

Asteroiden Gorgon har ett något annorlunda utseende än miljöerna i "The outer worlds". Pressbild.

Asteroiden Gorgon har ett något annorlunda utseende än miljöerna i "The outer worlds". Pressbild.

Foto: Obsidian

Kultur och Nöje2020-07-23 19:30

"The outer world" blev snabbt populärt när det släpptes i höstas och fick även fin kritik av recensenter. Det är ett rollspel i förstapersonvy, där spelaren vaknar upp på ett kolonisatörsrymdskepp i galaxens utkant efter att ha varit nedsövd i 70 år.

Berättelsen är mörk och kretsar kring kapitalismens baksidor, något som sällan känns särskilt betungande till följd av spelets humor. Den kan tillskrivas spelets skapare Tim Cain och Leonard Boyarsky, som även ligger bakom "Fallout"-serien, berättar Carrie Patel, som sitter i regissörsstolen för "Peril on Gorgon".

– Humorn är definitivt ett medvetet val. Det är ett mörkt och deppigt framtidsscenario som målas och utforskats med mycket humor och absurditeter, och ett cyniskt grin, säger hon.

Expansionen är mer mystisk och utforskande med en noir-känsla, enligt den visuellt ansvarige Matt Hansen.

– Det är en känsla av att ge sig ut på för djupt vatten, som jag tror är lite annorlunda mot huvudspelet, säger han.

Större än tänkt

Asteroiden i sig har en egen visuell ton med grottnätverk, djupa dalar och speciell flora. En del nivåer från tidigare kommer också att byggas ut.

Inför släppet av "The outer worlds" pratade skaparna om hur de känt sig begränsad av tid och resurser, och fått skala ned ambitionerna på sina håll.

– Det har nästan varit det motsatta den här gången. Vi började med ett mycket mindre projekt under utvecklingen av huvudspelet. Men när det hade släppts och vi såg mottagandet bestämde vi oss för att göra något större, modigare och erbjuda mer av upplevelsen. Så vi lyckades få lite mer tid och resurser till det, säger Hansen.

Belönar udda spelande

En speciell del i "The outer worlds" är att alla figurer du kan stöta på – vän som fiende – kan dödas. Det påverkar så klart berättelsebyggandet en hel del.

– Vi har tagit oss an den utmaningen och skapat ganska coolt innehåll som resultat, säger Patel.

Hansen håller med:

– Det finns definitivt en del val som kraftigt belönar ickestandardmässigt beslutsfattande. Jag ser fram emot att spelarna ska upptäcka det, säger han.

Fakta: "The outer world"

Actionrollspelet "The outer worlds" släpptes till mestadels applåder från kritiker och spelare i oktober förra året.

Spelet bygger tungt på dialogval, uppblandat med skjutande ur förstapersonsvyn (där man ser spelet från rollfigurens ögon).

Den 9 september släpps den första expansionen till spelet, som är möjlig att spela när man tagit sig in i huvudberättelsen i originalspelet.

Förutom nya miljöer, fiender och personer så kommer även det var möjligt att förbättra sin rollfigur då nivåtaket (level cap) höjs, och nya förmågor adderas också som förändrar delar även i huvudspelet.

"The outer worlds" finns till Playstation 4, Xbox One, Switch och pc.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!