Nästa generations spelkonsoler – en genomgång

Kampen om spelarna tar ny skepnad under nästa vecka då Sony och Microsoft släpper sina nya konsoler. Här är det viktigaste du behöver veta om Playstation 5 och Xbox series X/S:

Playstation 5 och Xbox series X, de två nya flaggskeppen i spelvärlden från Sony respektive Microsoft. Pressbild

Playstation 5 och Xbox series X, de två nya flaggskeppen i spelvärlden från Sony respektive Microsoft. Pressbild

Foto: Sony/Microsoft/TT (montage)

Kultur och Nöje2020-11-08 16:45

Maskinerna

Både Microsoft och Sony har valt att lansera två varianter av sina nya konsoler. En kraftfullare och dyrare med skivläsare och en något billigare som bara kan spela digitala titlar. Sonys varianter är annars i det närmaste identiska, medan Microsofts billigare variant, Xbox series S, har svagare komponenter, mindre hårddisk och saknar möjligheten att spela i 4K-upplösning.

Båda företagen poängterar saker som snabba laddningstider, renderingstekniken strålspårning och att kunna spela med snabb bilduppdateringsfrekvens.

Sony gör också en poäng av "Tempest" som är det nya ljudsystemet i konsolen.

Den som vill uppleva alla nya funktioner fullt ut behöver dock ha kompatibel tv och ljudutrustning.

Tillgången

Alltid ett stort frågetecken vid lanseringen av en ny spelkonsol och något som Sony redan har flaggat för kan komma att bli ett problem.

– Det kan mycket väl bli så att inte alla som vill köpa en PS5 på lanseringsdagen kommer att kunna hitta en, sade Sony-chefen Jim Ryan i slutet av oktober.

För att undvika trängsel och riskera smittspridning av coronaviruset har Sony dessutom beslutat att inga konsoler kommer att säljas i butiker under lanseringsdagen.

Inget liknande besked har kommit från Microsoft men flertalet större butiker i olika regioner av världen har bekräftat att de enbart tänker tillåta onlineköp på releasedagen för att undvika trängsel och smittorisk.

Frågetecken kvarstår också huruvida det kommer finnas tillräckligt med maskiner till alla som vill köpa dem inför julhelgen.

Spelen

Här är det ont om kioskvältare. "Assassin's creed: Valhalla" är kanske det på förhand mest haussade spelet, men släpps till båda formaten. Sony visar gärna upp den exklusiva titeln "Spiderman: Miles Morales" – men båda företagen poängterar i första hand andra saker än lanseringstitlarna.

Bakåtkompabiliteten, möjligheten att spela gamla Playstation eller Xbox-spel på de nya konsolerna, har istället varit mer omdiskuterat. Båda maskinerna erbjuder det här, och i flera fall putsar de automatiskt till spelupplevelsen av äldre titlar. Det finns undantag, men generellt gör funktionen att man kan spela hundratals "gamla" spel samma dag som konsolen släpps.

Framtiden

Vilken av konsolerna som kommer att göra störst succé är svårt att sia om. Tydligt är dock att Microsoft har valt en något annorlunda hållning i fråga om marknadsföring jämfört med Sony som förlitar sig på relativt traditionella budskap om snabbhet och kraft.

Microsoft betonar istället hellre det de kallar för Xbox game pass – ett abonnemang där spelaren likt Spotify eller Netflix får tillgång till spel oavsett plattform. Förutsatt att den plattformen är en Xbox, PC eller kompatibel mobiltelefon.

Och även om både Microsoft och Sony slår på trumman för sina respektive onlinetjänster är det relativt tyst kring framtida utökade möjligheter för innehavare av något av formaten att spela tillsammans med kompisar som har valt en annan maskin.

Nintendo

Åldermannen bland de tre stora spelbolagen har sedan länge valt en annan strategi än både Sony och Microsoft. När konkurrenterna nu lanserar nya kraftfulla stationära konsoler fortsätter Nintendo att lägga krut på den delvis handburna konsolen Switch, och olika versioner av den enbart handburna Nintendo DS.

En ny och kraftfullare version av Switch framstår dock som trolig, möjligtvis redan under nästa år, även om Nintendo nyligen höjde prognosen för försäljningen av Switch från 19 miljoner till 24 miljoner exemplar fram till mars nästa år.

"Assassin's creed: Valhalla" lanseras i samband med de nya konsolerna, till båda formaten. Pressbild.
"Assassin's creed: Valhalla" lanseras i samband med de nya konsolerna, till båda formaten. Pressbild.
Fakta: Playstation 5

Sonys flaggskepp släpps 12 november i Nordamerika, Australien, Japan och flera andra delar av Asien och en vecka senare i Europa och övriga världen.

Som namnet antyder är det Sonys femte stationära konsol. Föregångaren Playstation 4 hade i slutet av oktober i år hittills sålts i nära 114 miljoner exemplar, enligt branschmedia. Siffror som gör maskinen till den fjärde mest sålda spelkonsolen hittills.

Playstation 5 kommer att säljas i en version med skivläsare (cirkapris 6 000 kronor) och en utan skivläsare (cirkapris 5 000 kronor).

Playstation plus är namnet på Sonys onlinetjänst där användare får tillgång till spel, rabatter och kan möta andra online – kostnaden är cirka 600 kronor för en helårsprenumeration eller cirka 100 kronor per månad.


Fakta: Xbox series X och S

Microsoft lanserar sina nya konsoler globalt den 10 november.

Maskinerna är den fjärde generationens stationära konsoler från företaget. Föregångaren Xbox one har hittills sålt i cirka 50 miljoner exemplar, enligt branschmedia.

Den kraftfullare Xbox series X lanseras med ett cirkapris på 5 700 kronor och den både fysiskt- och prestandamässigt mer blygsamma Xbox series S lanseras med ett cirkapris på 3 600 kronor.

Den stora skillnaden mellan de båda maskinerna är att Xbox series X är kraftfullare, möjliggör spelande i 4K-upplösning, har större hårddisk samt skivläsare.

Båda konsolerna ingår dock i Microsofts nya onlinetjänst Xbox game pass där kunderna får tillgång till spel likt musik på Spotify eller serier och film på Netflix. Xbox game pass fungerar, beroende på betalmodell, även på datorn och i mobilen. Kostnaden för abonnemanget ligger på mellan cirka 100 och 140 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!