Maskinerna
Både Microsoft och Sony har valt att lansera två varianter av sina nya konsoler. En kraftfullare och dyrare med skivläsare och en något billigare som bara kan spela digitala titlar. Sonys varianter är annars i det närmaste identiska, medan Microsofts billigare variant, Xbox series S, har svagare komponenter, mindre hårddisk och saknar möjligheten att spela i 4K-upplösning.
Båda företagen poängterar saker som snabba laddningstider, renderingstekniken strålspårning och att kunna spela med snabb bilduppdateringsfrekvens.
Sony gör också en poäng av "Tempest" som är det nya ljudsystemet i konsolen.
Den som vill uppleva alla nya funktioner fullt ut behöver dock ha kompatibel tv och ljudutrustning.
Tillgången
Alltid ett stort frågetecken vid lanseringen av en ny spelkonsol och något som Sony redan har flaggat för kan komma att bli ett problem.
– Det kan mycket väl bli så att inte alla som vill köpa en PS5 på lanseringsdagen kommer att kunna hitta en, sade Sony-chefen Jim Ryan i slutet av oktober.
För att undvika trängsel och riskera smittspridning av coronaviruset har Sony dessutom beslutat att inga konsoler kommer att säljas i butiker under lanseringsdagen.
Inget liknande besked har kommit från Microsoft men flertalet större butiker i olika regioner av världen har bekräftat att de enbart tänker tillåta onlineköp på releasedagen för att undvika trängsel och smittorisk.
Frågetecken kvarstår också huruvida det kommer finnas tillräckligt med maskiner till alla som vill köpa dem inför julhelgen.
Spelen
Här är det ont om kioskvältare. "Assassin's creed: Valhalla" är kanske det på förhand mest haussade spelet, men släpps till båda formaten. Sony visar gärna upp den exklusiva titeln "Spiderman: Miles Morales" – men båda företagen poängterar i första hand andra saker än lanseringstitlarna.
Bakåtkompabiliteten, möjligheten att spela gamla Playstation eller Xbox-spel på de nya konsolerna, har istället varit mer omdiskuterat. Båda maskinerna erbjuder det här, och i flera fall putsar de automatiskt till spelupplevelsen av äldre titlar. Det finns undantag, men generellt gör funktionen att man kan spela hundratals "gamla" spel samma dag som konsolen släpps.
Framtiden
Vilken av konsolerna som kommer att göra störst succé är svårt att sia om. Tydligt är dock att Microsoft har valt en något annorlunda hållning i fråga om marknadsföring jämfört med Sony som förlitar sig på relativt traditionella budskap om snabbhet och kraft.
Microsoft betonar istället hellre det de kallar för Xbox game pass – ett abonnemang där spelaren likt Spotify eller Netflix får tillgång till spel oavsett plattform. Förutsatt att den plattformen är en Xbox, PC eller kompatibel mobiltelefon.
Och även om både Microsoft och Sony slår på trumman för sina respektive onlinetjänster är det relativt tyst kring framtida utökade möjligheter för innehavare av något av formaten att spela tillsammans med kompisar som har valt en annan maskin.
Nintendo
Åldermannen bland de tre stora spelbolagen har sedan länge valt en annan strategi än både Sony och Microsoft. När konkurrenterna nu lanserar nya kraftfulla stationära konsoler fortsätter Nintendo att lägga krut på den delvis handburna konsolen Switch, och olika versioner av den enbart handburna Nintendo DS.
En ny och kraftfullare version av Switch framstår dock som trolig, möjligtvis redan under nästa år, även om Nintendo nyligen höjde prognosen för försäljningen av Switch från 19 miljoner till 24 miljoner exemplar fram till mars nästa år.