Neon Giant gör sig redo för sitt första spel

Neon Giant i Uppsala håller på att slutföra arbetet med sitt första spel, cyberpunkiga "The ascent". –Vi gör ett ganska kaxigt spel. Hajpen är enorm, säger medgrundaren Arcade Berg.

"The ascent" utspelar sig i en cyberpunkig värld. Pressbild.

"The ascent" utspelar sig i en cyberpunkig värld. Pressbild.

Foto: Neon Giant/TT

Kultur och Nöje2021-05-25 07:00

Det är få spelutvecklare som redan med sin första titel lyckas få global uppmärksamhet. Men Neon Giant är heller inte vilka som helst. Spelstudion grundades av personer med olika nyckelroller från Machinegames i Uppsala 2018, och fick tidigt stöd av Goodbye Kansas.

– Vi ville göra saker på ett annat sätt. Både jag och min medgrundare Tor (Frick) har varit i gamet ganska länge. Vi har hunnit vara på några av de största ställena, som Machinegames och Epic Games. Det var fantastiskt och vi gjorde skitbra spel som vi är stolta över, men efter ett tag vill man ha ett ombyte, säger Arcade Berg, kreativt ansvarig på Neon Giant.

Få – men erfarna

Till skillnad från många andra nystartade spelstudior så har Neon Giant riktat in sig på att samla erfarna utvecklare, och består i dag av tolv personer.

– I och med att vi är så små så får varje person som kommer med i gruppen en väldigt stor påverkan på kulturen, hur vi gör spel, och på arbetsplatsen, förklarar Berg.

– Om ett företag är för stort är det lätt att folk blir nummer. Nu ska jag inte prata illa om tidigare arbetsplatser, men om du har 40 artister i ett team så är det lättare att räkna att "det här kommer att ta fyra artister tre veckor att göra", medan hos oss, då kan "Magnus" göra det, säger Berg.

Premiärtiteln blir "The ascent", en actionskjutare med rollspelsinslag, där kameran är placerad snett ovanför figuren. Spelet går att köra ensam eller med uppemot tre andra, i soffan eller via nätet. Det utspelar sig i en cyberpunkig värld, där megaföretaget The Ascent Group, som äger allt och alla, precis har kollapsat.

– Jag tror att folk de senaste åren fått upp ögonen för cyberpunkgenren tack vare film, serier och tv-spel. Det tror jag definitivt har varit positivt för oss. Vi har valt att gå betydligt mer sci-fi än många andra. Vi har rymdvarelser, och det utspelar sig inte på jorden, säger Arcade Berg.

Självständiga figurer

Skyskrapor, neon och skitiga industrier finns i spelet, men också helt vanliga bostäder för att världen ska kännas trovärdig. Figurerna man stöter på i olika nav har egna rörelsemönster och interagerar med varandra – står inte och väntar på att spelaren ska gå fram till dem. Är man uppmärksam går det att höra saker som andra personer pratar om i spelet, som kan ha påverkats av vad huvudpersonen gjort.

– Det blev mer manusarbete än vad vi hade tänkt, medger Berg.

När det gäller skjutandet så har "The ascent" infört ett system där man skjuter från axeln eller höften, det vill säga högt eller lågt, vilket samspelar med de system där spelaren kan ta skydd bakom olika hinder.

– Vi fick in ett väldigt mycket större djup än vad jag sett i sådana här spel tidigare, med den här ganska simpla mekaniken. Det är bara en knapp så lyfter du vapnet. Det fungerar väldigt intuitivt, vi har aldrig sett några problem i speltester, även bland dem som aldrig har spelat spelet tidigare.

Leva vidare

"The ascent" släpps senare i år till Xbox One och Series X/S och kommer även att bli en del av Xbox prenumerationstjänst Game Pass, vilket öppnar för möjligheten att nå en stor publik. Det är möjligt att göra fler spel eller annat under varumärket.

– Vi kommer inte att falla in i att bli en studio som gör samma spel om och om igen, säger Arcade Berg om framtiden, men säger att varumärket redan från början byggts för att kunna leva vidare.

– Det är definitivt större än bara det här spelet, säger han.

Neon Giants lokaler i Uppsala. Pressbild.
Neon Giants lokaler i Uppsala. Pressbild.
Fakta: Uppsala som spelstad

Uppsala har i förhållande till sin storlek relativt få spelutvecklare, jämfört med många andra städer i Sverige. Dock finns stora Machinegames i staden, vilket lett till att tidigare anställda på studion bildat mindre bolag i Uppsala de senaste åren.

Ett av dem är Neon Giant, som släpper sitt första spel i år.

Förutom de nämnda bolagen finns Aegik, Bad Yolk, Disir Productions, Doctor Entertainment, Game-Hosting GH, Night Node, Quixel, Visual Dreams, Wavr Tech, Yemsoft, Yoger Games och Red Cabin Games.

Källa: Dataspelsbranschens Spelutvecklarindex 2020

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!