Han efterträder Birgitta Svendén som kvarstår som vd till 2022. Han tillträder som operachef efter sommaren 2021 och har ett femårigt förordnande.
Till TT säger Michael Cavanagh, som just nu befinner sig i Ontario, att han tänker försöka "leda genom att lära" och att han hyser stor beundran för Kungliga Operan som institution.
– Jag har börjat lära mig svenska och hoppas kunna kommunicera på svenska när jag tillträder. Jag vill använda mina öron mer än min mun och ta in så mycket kunskap som möjligt innan jag fattar beslut om i vilken riktning vi ska jobba framöver. Jag vill ta in åsikter från vår publik, andra chefer och även från dem som arbetar på och bakom scenen samt alla fantastiska musiker, säger han.
Gjort 150 produktioner
Michael Cavanagh är verksam som regissör, dramaturg och librettist. Han har gjort 150 produktioner vid över 30 operahus i Kanada, USA och Europa. På Kungliga Operan har han regisserat "Nixon in China" och "Aida".
– Jag känner ju till Kungliga Operan eftersom jag redan har tillbringat tid i Stockholm och jag älskar staden. Jag börjar inte förrän till hösten så jag har tid att börja höra av mig till mina framtida kollegor redan nu. Framför allt ska jag ta kontakt med Alan Gilbert, den nytillträdda musikdirektören. Han är en imponerande ledare och en fantastisk musiker. Jag hoppas att vi kan börja bygga vår relation och vårt gemensamma ledarskap. Att jobba tillsammans i team och bygga upp saker gemensamt är det jag brinner för.
Utmanande i pandemi
När Michael Cavanagh tillträder har Birgitta Svendén varit operachef på Kungliga Operan i tolv år, sedan 2009. Hennes förordnande som vd är förlängt till 2022 och hon gör planeringen för säsongerna 2021 och 2022. Att tillträda ett nytt jobb under en pandemi kommer förmodligen att vara utmanande, säger Michael Cavanagh.
– Vi hoppas nog alla att pandemin ska vara över efter nästa sommar. Men det kommer att vara en ny verklighet vi går till mötes, det är ett som är säkert. Det är svårt att sia om hur det ser ut då men jag hoppas ju att det värsta är över tills dess. Vi behöver planera för alla scenarion och fortsätta vara väldigt måna om vår publik och se till så att vi planerar enligt säkerhetsföreskrifterna.