Operachefen: "Låt branschen få ta ansvar!"

Teatrarna väntar otåligt på att få ta emot en större publik. Kungliga Operan har en detaljerad plan för 500 personer i salongen. –Låt kulturbranschen få ta sitt fulla ansvar! Ge oss den möjligheten, säger operachefen Birgitta Svendén.

Kungliga Operan i Stockholm tog redan i våras fram en detaljerad plan för att ta emot en halvfull salong, säger Birgitta Svendén, operachef. Arkivbild.

Kungliga Operan i Stockholm tog redan i våras fram en detaljerad plan för att ta emot en halvfull salong, säger Birgitta Svendén, operachef. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Kultur och Nöje2020-08-18 06:05

Även Riksteaterns vd, Magnus Aspegren, menar att det går att spela säkert även för en större publik än nu tillåtna 50 personer.

– Om man nu har en lokal för 400 personer är det absurt att bara få ta in 50. Man skulle kunna ta in 100 eller 150 med de avstånd som gäller, säger han.

500 personer på Operan i Stockholm skulle betyda halvfull salong för glest utplacerad publik. Publikvärdar skulle se till att det inte blir trängsel vid in- och utsläpp.

Även om regeringen inte ändrar publikrestriktionerna öppnar Kungliga Operan den 26 september med urpremiären av Alexander Ekmans dansverk "Shift/Cacti", varav det första, "Shift", är en helt nygjord koreografi. På parkett lämnas de två första raderna tomma för att säkra avståndet till dansarna.

Korister håller avstånd

Även på scenen och i orkesterdiket sker anpassningar till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I Sofia Jupithers coronaanpassade "Rigoletto" medverkar 16 körsångare som sjunger med två meters avstånd och i orkesterdiket sitter som mest 30 musiker. Rufus Wainwright i sin tur skriver just nu om höstens andra premiär, "Prima Donna", för färre musiker.

– För konstnärerna, alla våra artister, känns det oerhört värdefullt att få öppna och komma i gång, säger Birgitta Svendén.

Men hur ska det gå till våren? Kan man sätta upp Wagners "Mästersångarna i Nürnberg" med jätteorkester och stor ensemble som det är tänkt? Och hur blir det med "Svansjön" i december?

– Det som vi har gjort nu känns helt rätt, jag är jätteglad för att vi kan göra detta och säga att det här är en riktig operaföreställning. Men långsiktigt blir det väldigt svårt. Många produktioner bygger på stora besättningar. Ligger restriktionerna kvar länge riskerar vi att inte kunna genomföra den repertoar som vi har tänkt, säger Birgitta Svendén.

Även Mikael Brännvall, vd för Svensk Scenkonst, framhåller att teatrarna behöver "en planeringshorisont".

– Självklart går folkhälsan först, men vi behöver framförhållning och branschen är beredd att ta emot publiken på ett säkert sätt, det är vår grundinställning.

Regeringens stöd till privata kulturarrangörer gällde uteblivna inkomster till och med 31 maj konstaterar Annika af Trolle, kommunikationschef på Svensk scenkonst som efterlyser nya stödpengar: även hösten är i princip redan inställd för många aktörer.

"Inte ett öre"

Länsteatern Gotland i sin tur väntar fortfarande på besked huruvida regeringens extra miljarder till regionerna kommer att fylla hålet som de uteblivna biljettintäkterna har grävt och som motsvarar 22 procent av omsättningen.

– Än så länge har vi inte fått ett öre, säger teaterchefen Thomas Sundström.

Höstens första premiär, "Huset Ushers förbannelse", görs som skolföreställning för 50 personer i stället för 150 som annars, berättar Thomas Sundström.

– Den handlar märkligt nog om pest. Vi skrev kontrakt för ett år sedan, det känns obehagligt att tänka på det nu.

– Vi hoppas få gå upp i salong till nästa år. Det är oerhört viktigt för oss. Om man höjer publikgränsen nu släpper vi på direkt.

Sångaren och kompositören Rufus Wainwright skriver just nu om sin opera "Prima Donna" för färre musiker inför premiären på Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Sångaren och kompositören Rufus Wainwright skriver just nu om sin opera "Prima Donna" för färre musiker inför premiären på Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!