"Squadrons" utspelar sig i tidsperioden efter filmen "Jedins återkomst", när Imperiet faller och den nya republiken är på väg att växa fram.
Det som står på agendan är luft- och rymdstrider, där fem piloter kan ta sig an fem andra i flerspelarläget. Utifrån trailern för spelet så kan spelarna antingen välja rebellsidan, som bland annat styr X-wings, eller välja att ta sig an den mörka sidan som exempelvis styr tie fighters.
"Vi skapade det här spelet för alla 'Star wars'-fans som någonsin har drömt om att stiga över galaxen i sitt favorit-stjärnskepp", säger Ian Frazier, vid den kanadensiska utvecklaren Motive Studios, i ett pressmeddelande.
Spelet släpps till Playstation 4, Xbox One och pc och är även kompatibelt med VR-utrustning. Det ska gå att spela med och mot spelare på andra plattformar än den egna, och spelare får belöningar som kan användas till att uppgradera och ändra utseendet på sina rymdskepp.
Belöningar ska bara gå att spela sig till, vilket innebär att EA tar ett steg bort från de kritiserade mikrotransaktionerna som stal uppmärksamhet när "Star wars: Battlefront 2" släpptes.
Ett ensamspelarläge finns också i "Squadrons" med en berättelse sedd både från rebell- och imperiesidan.
"Star wars: Squadrons" släpps den 2 oktober, och bygger på den svenskutvecklade spelmotorn Frostbite, som också används i exempelvis "Battlefield"-spelen.