Att kombinera resursletandet, grävandet och utforskandet i "Minecraft" med samarbetsskjutandet i "Left for dead" har hittills varit ett vinnande koncept för danska Ghost Ship Games, som den 13 maj släpper "Deep rock galactic" i en färdig version.
– Det känns skönt att vi är där. Det har varit en lång resa, nästan fyra år, om inte mer, säger Søren Lundgaard, vd och delgrundare vid Ghost Ship Games.
Nu har många intresserade redan provat förstapersonskjutaren. Efter ett halvårs utveckling släpptes en tidig version, så kallad alpha, och senare bredare tidig version.
– Vi har sålt 1,2 miljoner exemplar, så det är redan en succé, säger Lundgaard och tillägger att antalet dagliga spelare är omkring 30 000.
Alla bidrar
"Deep rock galactic" bygger på samarbete, upp till fyra personer, där man väljer en av fyra klasser. Därefter väntar ett delvis slumpgenererat grottsystem, där det gäller att samla på sig resurser genom att hugga loss dem, och samtidigt bekämpa fiender.
– Vi har försökt göra så att alla nya medlemmar i ett lag ändå känner att de bidrar. Ett av verktygen för det är att skapa de olika klasserna med unika egenskaper som skapar synergier tillsammans, säger Lundgaard.
Teknikern kan exempelvis sätta upp plattformar som de andra i laget kan hoppa på, medan borraren snabbt kan skapa nya vägar.
Ges ut av Skövdeföretag
Lundgaard beskriver de aktiva spelarna som trevliga och hjälpsamma, och för att undvika dålig stämning är Ghost Ship Games skeptiska till att införa lägen som går ut på att bekämpa andra människor.
– Förutom själva spelet är samarbetet vi haft med spelgemenskapen något som vi är väldigt stolta över, säger Søren Lundgaard.
"Deep rock galactic" släpps till en början till pc och Xbox One, men skaparna hoppas så småningom kunna släppa spelet till åtminstone PS4.
Utgivare är Skövdebolaget Coffee Stain Publishing.