Redan nu innebär hösten nytt bokningsrekord för Riksteaterns föreställningar bland landets arrangörer, berättar teaterchefen Dritëro Kasapi. Längtan efter teater är stark.
– Det är rekord för andra året i rad. Det som har varit viktigt för mig är att ge publiken en mångfald av erfarenheter.
Den pandemiframflyttade dramatiseringen av Fredrik Backmans "Britt-Marie var här" ska nu äntligen möta publiken. Marianne Mörck gör alla roller, även titelrollen som kvinnan vars liv äntligen ska börja.
Men det är ändå den internationella utblicken som präglar höstrepertoaren. Dritëro Kasapi lyfter särskilt gästspelen, däribland den brittiska skådespelaren och performanceartisten Selina Thomson, "en stor scenkonstnär", enligt Kasapi. Nu ska hon turnera i Sverige med sin prisbelönta föreställning "Salt". Temat är arvet efter slaveriet och för att göra den reste hon först med ett lastfartyg längs den forna slavtriangeln mellan Storbritannien, Ghana och Jamaica. I Ghana ligger för övrigt fortfarande ett slavfort som en gång var svenskt.
Regisserar själv
Den tyske dramatiken Marius von Mayenburg har specialskrivit pjäsen "Ex" för just Riksteatern och kommer också för första gången själv till Sverige för att regissera. Helena af Sandeberg gör huvudrollen i dramat om den perfekta familjen vars tillvaro sätts på spel när mannens exflickvän dyker upp.
– Han är en kompromisslös skildrare av människoöden och existentiella dilemman, både personliga och samhälleliga, han gör det på ett så skarpt sätt. Jag har varit i dialog med honom länge, säger Kasapi.
Bland gästspelen finns också "Vi är dom föräldrarna varnade oss för", i regi av den serbiska skådespelaren Mirjana Karanovic, som också spelar en av huvudrollerna. Kasapi beskriver henne som "ex-Jugoslaviens Juliette Binoche".
Samhällets olycksbarn
Özz Nujen fortsätter sin utforskning av den italienska Dario Fo-traditionen med Ascanio Celestinis nyskrivna pjäs "Laika". Nujen spelar Jesus som återvänder till jorden och sittandes i ett barfönster observerar samhällets olycksbarn samtidigt som han dricker gin.
Bland det nyskrivna svenska finns Malin Axelssons musikal "Eufori", med musik av Rebecka & Fiona, som görs i samarbete med Östgötateatern.
– Det är en väldigt speciell historia om 90-talet fram till millennieskiftet, om it-bubblan och den eviga tron på tillväxt. Det är en fantastiskt välskriven musikal med underbar musik.
Anna Takanen spelar sig själv i dramatiseringen av hennes bok, "Sörjen som blev", baserad på hennes fars historia som finskt krigsbarn. Även Alexandra Pascalidous bok "Mammorna", om 20 kvinnor vars barn har dödats på grund av gängkriminalitet, dramatiseras. Här gestaltas de av Chatarina Larsson, Lo Kauppi, Maria Salah och Gloria Tapia.
– Föreställningen ska träffa i magen men landa i hjärtat, det är poängen, säger regissören Sunil Munshi, som själv blev väldigt berörd när han läste boken.
– Det handlar om vardagen och mammorna, de som står runtomkring. Det blir så extremt mänskligt och allmängiltigt. Det här är så orättvist.